Dag Thorgeir Oddssøn Fjeldstad

Image of Dag Thorgeir Oddssøn Fjeldstad
Norwegian version of this page
Username
Visiting address Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postal address Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Publications

  • Fjeldstad, Dag (2009). Undervisning - virksomhet med mange ansikter. In Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Ed.), Lektor - adjunkt - lærer Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01455-5. p. 89–105.
  • Fjeldstad, Dag (2009). Samfunnskunnskap som samtidskunnskap - og litt til. In Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Ed.), Lektor - adjunkt - lærer Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01455-5. p. 251–272.
  • Mikkelsen, Rolf & Fjeldstad, Dag (2008). Samfunnsfaglig dannelse som demokratiforberedelse - konvensjon og kritikk. In Arneberg, Per & Briseid, Lars Gunnar (Ed.), Fag og danning -- mellom individ og fellesskap. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-0740-4. p. 125–141.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Samfunnskunnskap som samtidskunnskap - og litt til. In Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Ed.), Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01182-0. p. 247–268.
  • Fjeldstad, Dag & Mikkelsen, Rolf (2004). Strong democratic competence does not automatically lead to strong engagement and participation. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 39(6), p. 621–632.
  • Mikkelsen, Rolf & Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Skole og demokratiopplæring. In Engelstad, Fredrik & Ødegård, Guro (Ed.), Ungdom, makt og mening. Gyldendal Akademisk. ISSN 82-05-31533-7. p. 21–48.
  • Ekman, Tiina; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Munck, Ingrid (2002). Learning Democracy, Learning Democracy. Skolverket. p. 82–90.
  • Andersen, Erik; Arntzen, Toril; Fjeldstad, Dag T Oddssøn; Songe-Møller, Eva; Nygård, Trond & Watkinson, Ellen [Show all 7 contributors for this article] (1997). Hvordan møte en ny klasse? Håndbok for klassestyrere. NKI Forlaget, Bekkestua. ISSN 82-562-4095-4. p. 11–19.

View all works in Cristin

  • Fjeldstad, Dag (2009). Lesing i samfunnsfag . opplevelse, innlevelse og erkjennelse. In Traavik, Hilde; Hallås, Oddrun & Ørvig, Anne (Ed.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01388-6.
  • Fjeldstad, Dag (2009). Om bruk av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfagene.
  • Fjeldstad, Dag (2009). Om den gode lærer - idag.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Undervisning - virksomhet med mange ansikter. In Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Ed.), Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01182-0. p. 85–102.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Kunnskapssyn og pedagogisk praksis.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Studiefagets møte med skolefaget -og studentens møte med fagdidaktikken.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Læreren som leder i klasserommet. Foredrag PLOG-prosjektet, Oslo Handelsgymnasium.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Muntlig eksamen samfunnsfag 2007 – oppgavetyper, vurdering og vurderingskriterier.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Innledning til arbeid med læreplanen i samfunnsfag: Konkretisering av k-mål, årstrinn, arbeidsmåter, progresjon, ferdigheter, temaer.
  • Fjeldstad, Dag (2007). Tilpasset undervisning og skolefagene: Differensiering og tilpasning i samfunnsfag(ene).
  • Fjeldstad, Dag (2007). Lesing i samfunnsfag: "...erkjennelse, opplevelse, innlevelse...".
  • Fjeldstad, Dag (2007). Said, Saabye Christensen og Enzensberger: Tre trinn til terrorforståelse - en fagdidaktiserende drøfting forankret i fire læreplanformuleringer.
  • Fjeldstad, Dag (2005). Ironien er ikke postmoderene: om onsdsinnet og vennligsinnet bruk av humor i skolens undervisning.
  • Fjeldstad, Dag (2005). Proposal for setting up a teacher education programme to meet the requirements of the teachers' new professional roles and key competencies in the knowledge based society.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2004). P.O. Enquist som sosiolog: Et forbilde for undervisningen i samfunnskunnskap?
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2004). Det er morsomt å undervise. Men er det like morsomt å lære?
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2004). Tekstidealer og formidlingsidealer: forsøk på å nå dem i lærebøker.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Om skjønnlitteratur som erkjennelsesform I samfunnskunnskap: Fagdidaktiske refleksjoner over "Populærmusikk fra Vittula.".
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Demokratiundervisning og verdier.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Pedagogiske bølgebevegelser. Eller er det egentlig mot(e)kulturer? Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 10(3), p. 4–6.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). On teaching democracy, democratic education and political socialization within the classroom.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2002). Demokratiundervisning som ferdighetstrening.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Barn og unge mellom varige verdier og flyktige valg.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Conceptions of Democracy among 14'ers in Norway.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Humaniora i videregående skole: Katekese, kanon eller katarsis?
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Concepts of Confidence and Political Participation in Norden and other European Regions.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Demokratiske holdninger og fredelige handlinger - en kombinasjon for temperamenter på lavbluss? Noen synspunkter på politiske holdninger blant norske 14-åringer i Civic Education Study.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Bymiljøet som skolestue.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). What is Democratic Competence?
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Lærerne og demokratiopplæring.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Demokratisk kompetanse kan ikke måles, men kan vi si noe om den likevel?
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1999). Kunnskapen er en hengemyr. La oss prøve å holde oss så høyt oppe som mulig. Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 1, p. 3–8.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1999). For mye teori kan være upraktisk. Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 3, p. 3–5.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1999). Eksamensformenes uutholdelige variasjon.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1998). En petit om didaktisk fantasi. Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 4, p. 8–10.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1997). Ibsenismen - i lys av sosiokulturelle trekk i samtiden.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1996). Renessansens kjærlighetsoppfatning.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1996). Kjærlighet i samfunnsfagene. Apollon : Forskningsmagasin for Universitetet i Oslo. ISSN 0803-6926. 3, p. 8–12.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1996). "Idioten" - og annen idealisme.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1995). Skjønnlitteratur og teater som kilde til kunnskap om et samfunn.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1995). Noe om "Nattherberget". Program til "Nattherberget" av Maxim Gorkij.
  • Fjeldstad, Dag & Mikkelsen, Rolf (2013). Demokrati og lærerbevissthet. Konferanserapport Nordisk demokratikonferanse for lærerutdanninger på Voksenåsen i Oslo 22. og 23. oktober 2012. Acta Didactica Oslo. ISSN 978-82-93292-00-5.
  • Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag & Lauglo, Jon (2011). Morgendagens samfunnsborgere. Norske ungdomsskolers prestasjoner og svar på spørsmål. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. ISSN 978-82-90904-94-9.
  • Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag & Lauglo, Jon (2010). Hva vet og hva mener norske ungdomsskoleelever om Holocaust, nazisme og rasisme? Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. ISSN 978-82-90904-92-5.
  • Fjeldstad, Dag ; Mikkelsen, Rolf & Lauglo, Jon (2010). Demokratisk beredskap. Kortrapport om norske ungdomsskoleelevers prestasjoner og svar på spørsmål i den internasjonale demokratiundersøkelsen International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2009). Universitetet i Oslo.
  • Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Ellingsen, Hein (2002). Demokratisk beredskap og engasjement hos elever i videregående skole i Norge og 13 andre land. Civic Education Study Norge 2002. Institutt for lærerutdanning.. ISSN 82-90904-70-3. 4/2002(4).
  • Mikkelsen, Rolf; Buk-Berge, Elisabeth; Ellingsen, Hein; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Sund, Annette (2001). Demokratisk beredskap og engasjement hos 9. klassinger i Norge og 27 andre land. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo. ISSN 1502-2013. 1.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Prosjektrapport 2: Forbrukerlære i lærebøkene for 6. og 9. klasse - L 97. Forbrukerrådet / Barne- og familiedepartementet.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Prosjektrapport 3: Forbrukerlære i lærebøkene for 7. og 10. klasse - L 97. Forbrukerrådet / Barne- og familiedepartementet.
  • Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1999). Prosjektrapport 1: Forbrukerlære i lærebøkene for 5. og 8. klasse - L 97. Forbrukerrådet og Barne- og familedepartementet.
  • Ellingsen, Hein; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Skram, Harald Frode (1994). Bør Norge bli medlem av EU. Undervisning om EU-spørsmålet. Idéhefte. Nasjonalt læremiddelsenter..

View all works in Cristin

Published Aug. 6, 2010 9:21 AM - Last modified Aug. 16, 2010 10:43 AM

Projects

No ongoing projects