-
Jammeh, Binta-Victoria; Granlund, Lise; Erdal, Silje Førland & Lenz, Claudia
(2024).
Forskerperspektivet på Involve to Evolve. .
-
Jammeh, Binta-Victoria; Lenz, Claudia; Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise
(2024).
Demokratilæring i møte med marginaliserte elever- hvem eller hva skal "løftes"? .
-
Granlund, Lise; Erdal, Silje Førland & Jammeh, Binta-Victoria
(2023).
Demokratiopplæring og elevmedvirkning på skandinavisk demokraticamp.
-
Jammeh, Binta-Victoria; Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland
(2023).
Involve to evolve – Scandinavian citizenship in diverse schools.
-
Granlund, Lise
(2022).
Involve to evolve – Skandinavisk medborgerskap i skoler med stort elevmangfold.
-
Ryen, Erik; Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland
(2021).
Samfunnsfagenes fagdidaktikk.
In Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Ed.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
p. 13–27.
-
Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland
(2021).
Fire innfallsvinkler til undervisning om 22.juli-terroren.
In Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Ed.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
p. 136–153.
-
Granlund, Lise
(2021).
Utforskning i samfunnsfagene: bakgrunn, kritikk og tilnærminger.
In Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Ed.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
p. 67–87.
-
Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise
(2019).
Hva skal vi lære bort om 22.juli? Perspektiver og didaktiske vinklinger.
-
Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise
(2019).
22.juli-undervisning i samfunnsfag. Perspektiver og didaktiske vinklinger.
-
Mausethagen, Sølvi; Granlund, Lise & Raaen, Finn Daniel
(2011).
Lærerprofesjonalitet i spenningsfeltet mellom policy og profesjon.
-
Mausethagen, Sølvi; Granlund, Lise & Raaen, Finn Daniel
(2011).
Lærerprofesjonalitet i endring.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
-
Granlund, Lise
(2009).
Skolens mange verdiverdener.
Steinerskolen. Tidsskrift for pedagogikk, samfunn og kultur.
1(1),
p. 14–18.
Show summary
Artikkelen sammenligner hvordan lærere ved en Steinerskole og en offentlig skole snakker om problematferd og hvordan de legitimerer dette.
-
Granlund, Lise
(2009).
Steinerpedagogisk lærerutdanning- Hva er det?
[Newspaper].
Steinerskolen. Tidsskrift for pedagogikk, samfunn og kultur.
-
-
Granlund, Lise
(2005).
Kvalitativ og kvantitativ metode, samt forskningsprosessen i samfunnsvitenskapelig forskning.
-
Granlund, Lise
(2005).
Kvalitativ og kvantitativ metode, samt forskningsprosessen i samfunnsvitenskapelig forskning.
-
Granlund, Lise
(2005).
Kvalitativ og kvantitativ metode, samt forskningsprosessen i samfunnsvitenskapelig forskning.
-
Sumer, Sevil; Smithson, Janet & Granlund, Lise
(2005).
Negotiating work-family boundaries among new parents in the UK and Norway.
Show summary
This paper draws on qualitative data from an EU sponsored study of gender, parenthood and the changing European workplace. In the Transitions study, case studies were carried out in one public sector organisation and one private sector organisation. Focus groups were carried out with new and prospective parents. These were followed up a year later by individual interviews with focus group participants and their partners. In this paper, we analyse two specific cases in order to reach a deeper understanding of the ways work-family boundaries are negotiated within particular national and organisational contexts. We consider the ways in which these two mothers made their choices about paid and caring work. We investigate some of the gendered aspects of interviewees’ reactions to the organisational and national constraints and opportunities.
Keywords: gender, parenthood, life course, work-family boundary
-
-
Granlund, Lise; Mausethagen, Sølvi & Munthe, Elaine
(2011).
Lærerprofesjonalitet i spenningsfeltet mellom policy og profesjon.
Høgskolen i Oslo og Akershus.
ISSN 0807-1039.
-
Sumer, Sevil; Granlund, Lise & Nilsen, Ann
(2005).
National Report on Biographical Interviews: Social Services.
Department of Sociology.
-
Nilsen, Ann; Sumer, Sevil & Granlund, Lise
(2004).
Case Study Report.
Manchester Metropolitan University, Research Institute for Health and Social Change.
ISSN 1-900139-46-4.
-
Granlund, Lise
(2003).
Skolens mange verdiverdener. Definisjoner og legitimering av problematferd i en Steinerskole og en offentlig skole.
Universitetet i Bergen.