Liv Sissel Grønmo

Senior

Publications

  • Borge, Inger Christin; Hole, Arne & Grønmo, Liv Sissel (2022). Mathematics education in Norwegian academic-track upper secondary school. In Rolfes, Tobias; Rach, Stefanie; Ufer, Stefan & Heinze, Aiso (Ed.), Das Fach Mathematik in der gymnasialen Oberstufe. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-4601-4. p. 157–175. Full text in Research Archive
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2019). Hvordan lykkes i realfag? Drøftinger og forslag til tiltak, utprøvinger og forskning. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Hole, Arne & Grønmo, Liv Sissel (2019). Hjemmebakgrunn og undervisningsfaktorer relatert til elevprestasjoner i fysikk. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Hole, Arne; Grønmo, Liv Sissel & Hagen, Tor Espen (2019). Oppgaver i bølger og atom-/kjernefysikk fra TIMSS Advanced 2015. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Hole, Arne; Grønmo, Liv Sissel & Hagen, Tor Espen (2019). Oppgaver i elektrisitet og magnetisme fra TIMSS Advanced 2015. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Hagen, Tor Espen (2019). Oppgaver i mekanikk og termodynamikk fra TIMSS Advanced 2015. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2019). Like muligheter - tilpasset opplæring for elever med interesse og talent for fysikk. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Hole, Arne & Grønmo, Liv Sissel (2019). Prestasjonsprofiler i ulike land: Betydningen av matematikk for å lykkes i fysikk . In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Hole, Arne & Grønmo, Liv Sissel (2019). Matematikk i fysikkfaget. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2019). Et fysikkdidaktisk perspektiv. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2019). Hovedresultater i fysikk og naturfag i TIMSS Advanced og TIMSS - 1995 til 2015. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Hole, Arne & Grønmo, Liv Sissel (2019). Fysikken i TIMSS Advanced og utviklingen av norske læreplaner. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Hole, Arne; Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2018). The dependence on mathematical theory in TIMSS, PISA and TIMSS Advanced test items and its relation to student achievement. Large-scale Assessments in Education. ISSN 2196-0739. 6(3). doi: 10.1186/s40536-018-0055-0. Full text in Research Archive
  • Grønmo, Liv Sissel (2018). The Role of Algebra in School Mathematics. In Kaiser, Gabriele; Forgasz, Helen; Graven, Mellony; Kuzniak, Alain; Simmt, Elaine & Xu, Binyan (Ed.), Invited Lectures from the 13th International Congress on Mathematical Education. Springer. ISSN 9783319721699. p. 175–193.
  • Grønmo, Liv Sissel (2017). Equity in Access to Tertiary Education. Revista Congreso Universidad. ISSN 2306-918X. 6(3).
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2017). Rammeverk og metoder. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 271–299.
  • Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Borge, Inger Christin (2017). Oppsummering og drøfting av hovedfunn. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 257–269. Full text in Research Archive
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2017). Oppgaver i geometri fra TIMSS Advanced 2015. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 177–200. Full text in Research Archive
  • Grønmo, Liv Sissel; Veflingstad, Siren Røst & Hagen, Tor Espen (2017). Oppgaver i kalkulus fra TIMSS Advanced 2015. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 149–175.
  • Grønmo, Liv Sissel & Borge, Inger Christin (2017). Norsk skole og elever med talent eller spesiell interesse for matematikk. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 95–116. Full text in Research Archive
  • Grønmo, Liv Sissel (2017). Et matematikkdidaktisk perspektiv. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 45–61.
  • Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (2017). Hovedresultater i matematikk i TIMSS Advanced, TIMSS og PISA. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 31–44.
  • Hole, Arne; Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2017). Matematikkinnholdet i TIMSS, TIMSS Advanced og PISA. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 17–30.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2016). Rammeverk og metoder. In Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (Ed.), Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55029-5. p. 149–173.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2016). Oppsummering og drøfting. In Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (Ed.), Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55029-5. p. 133–148.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2016). Elevers og læreres bakgrunn og trivsel. In Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (Ed.), Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55029-5. p. 107–131.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2016). Undervisning og prestasjoner. In Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (Ed.), Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55029-5. p. 79–106.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2016). Fysikk i videregående skole. In Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (Ed.), Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55029-5. p. 55–78.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2016). Matematikk i videregående skole. In Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (Ed.), Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55029-5. p. 31–54.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2016). Hovedresultater med trender i matematikk og fysikk. In Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (Ed.), Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55029-5. p. 11–29.
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2014). Mathematics in the Nordic countries - Trends and Challenges in students' achievement in Norway, Sweden, Finland and Denmark. In Thorsen, Hallvard (Eds.), Northern Lights on TIMMS and PIRLS 2011. Nordisk ministerråd. ISSN 978-92-893-2772-5. p. 107–135.
  • Grønmo, Liv Sissel (2014). Grunnleggende ferdigheter - regning og matematikk. In Wittek, Line & Stray, Janicke Heldal (Ed.), Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-41424-5. p. 521–533.
  • Grønmo, Liv Sissel (2014). Svikter skolen de flinke elevene? Matematikktalenter i skolen - Hva med dem?. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202420536. p. 9–36.
  • Eklöf, Hanna; Japelj Pavešič, Barbara & Grønmo, Liv Sissel (2014). A cross-national comparison of reported effort and mathematics performance in TIMSS advanced. Applied Measurement in Education. ISSN 0895-7347. 27(1), p. 31–45. doi: 10.1080/08957347.2013.853070.
  • Onstad, Torgeir; Grønmo, Liv Sissel & Nilsen, Trude (2013). Om TIMSS og forskningsmetoder. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 171–192.
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Onstad, Torgeir (2013). Hvor står vi - hvor går vi? In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 163–169.
  • Hansen, Kajsa Yang; Aslaksen, Helmer; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2013). Hjemmebakgrunn og prestasjoner. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 139–162.
  • Grønmo, Liv Sissel (2013). Lekser i matematikk og naturfag. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 119–138.
  • Grønmo, Liv Sissel & Nilsen, Trude (2013). Læringsmuligheter og prestasjoner i fysikk på 8. trinn. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 97–117.
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Rosén, Monica (2013). Læringsmuligheter og prestasjoner i matematikk på 8. trinn. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 73–96.
  • Grønmo, Liv Sissel & Borge, Inger Christin (2013). Læringsmuligheter i matematikk og naturfag i småskolen. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 53–71.
  • Nilsen, Trude; Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2013). Læringstrykk og prestasjoner i matematikk og naturfag. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 19–51.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2013). Bakgrunn, mål og innhold. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. p. 9–18.
  • Nilsen, Trude; Angell, Carl & Grønmo, Liv Sissel (2013). Mathematical competencies and the role of mathematics in physics education. A trend analysis of TIMSS Advanced 1995 and 2008. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 7(1). doi: 10.5617/adno.1113.
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2013). What are TIMSS and TIMSS Advanced? In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), The significance of TIMSS and TIMSS Advanced. Mathematics Education in Norway, Slovenia and Sweden. Akademika forlag. ISSN 9788232102457. p. 123–135.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2013). Preface. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), The significance of TIMSS and TIMSS Advanced. Mathematics Education in Norway, Slovenia and Sweden. Akademika forlag. ISSN 9788232102457.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2013). TIMSS in Norway: Challanges in school mathematics as evidenced by TIMSS and TIMSS Advanced. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), The significance of TIMSS and TIMSS Advanced. Mathematics Education in Norway, Slovenia and Sweden. Akademika forlag. ISSN 9788232102457. p. 11–50.
  • Grønmo, Liv Sissel (2013). What Characterizes Mathematics Education in the Nordic Countries? Nordic research in didactics of mathematics: Past, present and future. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-39348-9. p. 226–249.
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2012). Rammeverk og metoder. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Mange og store utfordringer : et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-469-8. p. 197–225.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2012). Matematikk i norsk skole og lærerutdanning. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Mange og store utfordringer : et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-469-8. p. 175–196.
  • Grønmo, Liv Sissel (2012). Lærerstudenters resultater på enkeltoppgaver for ungdomstrinnet. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Mange og store utfordringer : et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-469-8. p. 143–173.
  • Grønmo, Liv Sissel (2012). Lærerstudenters resultater på enkeltoppgaver for barnetrinnet. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Mange og store utfordringer : et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-469-8. p. 115–142.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2012). Hovedresultater i matematikk og matematikkdidaktikk for lærerstudenter. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Mange og store utfordringer : et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-469-8. p. 17–33.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2012). Hva er TEDS-M 2008? In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), Mange og store utfordringer : et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-469-8. p. 9–16.
  • Grønmo, Liv Sissel (2012). Matematikk i Norge - søkelys på aritmetikk og algebra. In Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit & Olsen, Rolf Vegar (Ed.), Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02004-4. p. 172–186.
  • Goodchild, Simon & Grønmo, Liv Sissel (2010). The Future of Mathematics Education Research in Norway. In Sriraman, Bharath; Bergsten, Christer; Goodchild, Simon; Pálsdóttir, Guðbjörg; Dahl, Bettina & Haapasalo, Lenni (Ed.), The first source book on Nordic research on mathemathics education. information Age Publishing. ISSN 978-1-61735-098-6. p. 259–266.
  • Grønmo, Liv Sissel (2010). The Future of Mathematics Education Research in Norway: Some Indicators. In Sriraman, Bharath; Bergsten, Christer; Goodchild, Simon; Pálsdóttir, Guðbjörg; Dahl, Bettina & Haapasalo, Lenni (Ed.), The first source book on Nordic research on mathemathics education. information Age Publishing. ISSN 978-1-61735-098-6. p. 259–268.
  • Grønmo, Liv Sissel (2010). Norway : low achievement in mathematics in compulsory school as evidenced by TIMSS and PISA. In Sriraman, Bharath; Bergsten, Christer; Goodchild, Simon; Pálsdóttir, Guðbjörg; Dahl, Bettina & Haapasalo, Lenni (Ed.), The first source book on Nordic research on mathemathics education. information Age Publishing. ISSN 978-1-61735-098-6. p. 49–69.
  • Grønmo, Liv Sissel & Bergem, Ole Kristian (2009). Et matematikkdidaktisk perspektiv på TIMSS. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Grønmo, Liv Sissel & Bergem, Ole Kristian (2009). Prestasjoner i matematikk. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Bergem, Ole Kristian & Grønmo, Liv Sissel (2009). Undervisning i matematikk. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Nylehn, Jorun & Grønmo, Liv Sissel (2009). Et naturfagdidaktisk perspektiv på TIMSS. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Nylehn, Jorun & Grønmo, Liv Sissel (2009). Prestasjoner i naturfag. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Grønmo, Liv Sissel (2009). Hovedfunn og trender i TIMSS 2007. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Bergem, Ole Kristian; Nylehn, Jorun & Grønmo, Liv Sissel (2009). Undervisning i naturfag. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2009). Kjønnsforskjeller, faglig selvtillit og holdninger til matematikk og naturfag. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Grønmo, Liv Sissel; Bergem, Ole Kristian; Nylehn, Jorun & Onstad, Torgeir (2009). Tegn til bedring - fortsatt store utfordringer. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2009). Rammeverk og metoder. In Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Ed.), TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-385-1.
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2008). Norway. In Mullis, Ina V.S.; Martin, Michael O.; Olson, John F.; Berger, Debra R.; Milne, Dana & Stanco, Gabrielle M. (Ed.), TIMSS 2007 Encyclopedia A Guide to Mathematics and Science Education Around the World Volume 2. TIMSS & PIRLS International Study Center. ISSN 1-889938-47-5. p. 441–451.
  • Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir & Pedersen, Vivi (2007). Matematikk som sentralt skolefag. In Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Ed.), Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01182-0. p. 209–226.
  • Olsen, Rolf Vegar & Grønmo, Liv Sissel (2006). Chapter 4: What are the Characteristics of the Nordic Profile in Mathematical Literacy? In Mejding, Jan & Roe, Astrid (Ed.), Northern Lights on PISA 2003- a reflection from the Nordic countries. Nordisk ministerråd. ISSN 92-893-1300-5. p. 47–57.

View all works in Cristin

  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2019). 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-66290-5. 310 p.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2017). Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58528-0. 318 p.
  • Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Onstad, Torgeir (2016). Ett skritt fram og ett tilbake. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-55029-5. 184 p.
  • Grønmo, Liv Sissel; Jahr, Einar; Skogen, Kjell & Wistedt, Inger (2014). Matematikktalenter i skolen - Hva med dem? Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202420536. 160 p.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2013). Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISBN 978-82-3210-332-4. 196 p.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2013). The significance of TIMSS and TIMSS Advanced. Mathematics Education in Norway, Slovenia and Sweden. Akademika forlag. ISBN 9788232102457.
  • Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir; Nilsen, Trude; Hole, Arne; Aslaksen, Helmer & Borge, Inger Christin (2012). Framgang, men langt fram. Norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag i TIMSS 2011. Akademisk Forlag. ISBN 978-82-3210-187-0. 138 p.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2012). Mange og store utfordringer : et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008. Unipub forlag. ISBN 978-82-7477-469-8. 239 p.
  • Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir & Pedersen, Ida Friestad (2010). Matematikk i motvind. TIMSS Advanced 2008 i videregående skole. Unipub forlag. ISBN 9788274774797. 287 p.
  • Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2009). TIMSS 2007: Tegn til bedring? Unipub forlag. ISBN 978-82-7477-385-1. 250 p.

View all works in Cristin

  • Hole, Arne; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2021). From upper secondary school to university calculus: Language difficulties versus conceptual difficulties.
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2019). Rammeverk og metoder. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2019). Introduksjon. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), 20 år med fysikkprestasjoner i fritt fall. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-66290-5.
  • Stedøy, Ingvill Merete; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2017). Et praksisperspektiv. Bruk av TIMSS Advanced i matematikkundervisningen. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 201–238.
  • Grønmo, Liv Sissel; Stedøy, Ingvill Merete & Hole, Arne (2017). Oppgaver i algebra fra TIMSS Advanced 2015. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 117–148.
  • Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Stedøy, Ingvill Merete (2017). Prioritering og nedprioritering av fagområder i matematikk. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 79–94.
  • Hole, Arne; Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (2017). Measuring the Amount of Mathematical Theory needed to solve Test Items in TIMSS Advanced Mathematics and Physics.
  • Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (2017). Introduksjon. In Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Ed.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. p. 11–15.
  • Grønmo, Liv Sissel (2016). The Role of Algebra in School Mathematics.
  • Grønmo, Liv Sissel (2014). Internasjonale studier i matematikk - design, relevans, resultater og trender. In Gustavsen, Trond Stølen; Hinna, Kristin Ran Choi; Borge, Inger Christin & Andersen, Peer Sverre (Ed.), QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42098-7. p. 621–650.
  • Grønmo, Liv Sissel (2013). Algebra og tall er motoren i matematikken - derfor går matematikkfaget i Norden for halv fart. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. p. 17–22.
  • Onstad, Torgeir & Grønmo, Liv Sissel (2012). Norway. In Mullis, Ina V.S.; Martin, Michael O.; Minnich, Chad A.; Stanco, Gabrielle M.; Arora, Alka; Centurino, Victoria A.S. & Castle, Courtney E. (Ed.), TIMSS 2011 Encyclopedia. Education Policy and Curriculum in Mathematics and Science, vol 2: L-Z and Benchmarking Participants. Boston College. ISSN 978-1-889938-60-8.
  • Grønmo, Liv Sissel (2010). Student Achievement in Mathematics - in Norway and Sweden 1995-2008.
  • Pedersen, Ida Friestad & Grønmo, Liv Sissel (2010). Norwegian upper secondary school students' performance in solving algebraic inequalities.
  • Grønmo, Liv Sissel (2007). Læringsstrategier i matematikk. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Grønmo, Liv Sissel (2007). Grunnleggende ferdigheter i matematikk.
  • Grønmo, Liv Sissel (2007). Lærerutdanning i Norge.
  • Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir; Pedersen, Ida Friestad; Lie, Svein; Angell, Carl & Rohatgi, Anubha (2009). Matematikk og fysikk i videregående skole. "Et skritt tilbake". Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.
  • Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir; Pedersen, Ida Friestad; Lie, Svein; Angell, Carl & Rohatgi, Anubha (2009). Mathematics and Physics in Upper Secondary School. "One step back". Institutt for lærerutdannng og skoleutvikling.

View all works in Cristin

Published Aug. 6, 2010 9:19 AM - Last modified Dec. 11, 2018 1:46 PM

Projects

No ongoing projects