-
White, Mark Christopher; Blikstad-Balas, Marte & Jenset, Inga Staal
(2024).
CORNERSTONE SECTION III: Research designs for video-based professional learning ,
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Blikstad-Balas, Marte & Jenset, Inga Staal
(2024).
How can the use of video reframe what we mean by practice in teacher education programs? ,
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Blikstad-Balas, Marte; Jenset, Inga Staal; Tengberg, Michael; Rasmussen, Hanne Fie & Graf, Stefan Ting
(2024).
How can a common language be created for targeted discussions about video clips?
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Jenset, Inga Staal; Blikstad-Balas, Marte; Sigurðardóttir, Anna Kristin & Sigþórsson, Rúnar
(2024).
Pedagogies for teacher learning with videos: Didactical choices,
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Jenset, Inga Staal & Blikstad-Balas, Marte
(2024).
CORNERSTONE SECTION II: Pedagogical designs for professional learning with videos ,
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Jenset, Inga Staal; Slotte, Anna; Nilsberth, Marie; Brataas, Gøril & Blikstad-Balas, Marte
(2024).
The benefits of using videos for developing responsive teaching,
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Blikstad-Balas, Marte; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Brataas, Gøril & Luoto, Jennifer Maria
(2024).
The benefits of videos for developing teachers’ teaching repertoires,
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Blikstad-Balas, Marte & Jenset, Inga Staal
(2024).
CORNERSTONE SECTION I: Reasons for including video in teacher learning,
Using Video to Foster Teacher Development Improving Professional Practice through Adaptation and Reflection.
Routledge.
ISSN 9781003427414.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2024).
Hva skjer med språket i det digitale klasserommet?
-
Blikstad-Balas, Marte
(2024).
Nasjonale føringer på profesjonelle læringsfellesskap og bruk av elevdata for å fremme læring.
-
Erstad, Ola Andres; Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Kucirkova, Natalia & Aarsand, Pål André
(2024).
Ulike lesemåter er viktigere enn krangling om skjerm.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2024).
Hvordan sikre kvalitet på læring i en digital tid? Paneldebatt BETT 2024. [Deltagelse i paneldebatt Live stream IKT Norge og Atea].
[Internet].
Live stream YouTube.
-
Baste, Øystein Flø & Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Norm for personvern i grunnopplæringen.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Digital læringsanalyse.
-
Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Luoto, Jennifer Maria
(2023).
High-Level Classroom Discourse in Language Arts Lessons across Nordic Contexts.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
”Digitaliseringen har införts helt bakvänt”.
[Business/trade/industry journal].
Specialpedagogik (populærvitenskapelig tidsskrift for lærere.
-
Blikstad-Balas, Marte & Flø, Øystein Baste
(2023).
Norm for personvern i grunnopplæringen. Jfr NOU 2023:19.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Webinar: ChatGPT – en trussel eller en mulighet i skolen?
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Ekspertutvalg: Anbefaler nye retningslinjer for digital læringsanalyse (intervju).
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Utvalg vil styrke personvernet til norske elever og studenter (Intervju om NOU 2023:19).
[Business/trade/industry journal].
Kommunal Rapport .
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Læringsanalyse – og hva vi kan bruke den til (Intervju om NOU 2023: 19).
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Skriving i chatbotens tid
Hva slags skrivekompetanse trenger vi egentlig når KI-genererte språkboter kan skrive for oss? Paneldebatt LNU.
[Internet].
Litteraturhuset (og livestream).
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
HVORDAN SIKRER VI KVALITET PÅ LÆRING I ET DIGITALT SAMFUNN? Paneldebatt Arendalsuka, med Elisabeth Palmgren, Leder for utdanning, Atea;Marte Blikstad-Balas, Utvalgsleder, Ekspertgruppen for digital læringsanalyse; Trond Ingebretsen, Divisjonsdirektør for tjenesteutvikling, digitalisering og analyse, Oslo Kommune, Utdanningsetaten; Sindre Lysø, Statssekretær, Arbeiderpartiet og Morten Søby, Konsulent, Innovasjon i utdanning.
[Internet].
Livestram Arendalsuka.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Kuntig intelligens - døråpner eller hengelås for god læring? Paneldebatt Arendalsuka.
[Internet].
KS Arendalsuka livestream paneldebatt.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Digitale klasserom og læringsanalysev - en presentasjon av NOU 2023:19.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Kunstig intelligens i skolen. Et gode eller onde? Utdanningsdirektoratet, Atea, HP og IKT Norges debatt på BETT 2023 London.
[Internet].
Live stream YouTube.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Hvad sker der når klasserummet digitaliseres? Danskfagets dag. København, DPU Aarhus.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Hva vet vi om teknologi i
klasserommet
- og hva skal til for at det skal gi mer læring?
.
-
Blikstad-Balas, Marte & Spjeldnæs, Kari
(2023).
NRK Ekko: Bøker og konsentrasjon. Vår evne til langkonsentrasjon blir dårligere og dårligere fordi vi er digitalt påkoplet hele tida.
.
[Radio].
EKKO NRK p2.
-
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn & Mangen, Anne
(2023).
«For lettvint av Søby» .
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Klette, Kirsti; White, Mark; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael
(2023).
Observation manuals as lenses into classroom teaching – towards a common language of instruction? European Association for Research on Learning and Instruction .
-
-
Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove & Roe, Astrid
(2023).
For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Blikstad-Balas, Marte; Rønneberg, Vibeke & Eriksen, Harald
(2023).
Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
p. 22–27.
-
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Eriksen, Harald; Rønneberg, Vibeke & Blikstad-Balas, Marte
(2023).
Washback from written exams in the Norwegian L1 subject.
-
-
Magnusson, Camilla Gudmundsdatter & Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Video-based Instructional Coaching in Professional Development: Challenges to Implementation of Scaffolding Elements in Secondary Literacy Instruction.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Digitale pensumbøker gir nye muligheter, men kan også påvirke oss negativt, mener professor.
[Newspaper].
Khrono.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Teknologi og mennesker: Hvordan bruke elevdata for å skape bedre læring? (Podcast).
[Radio].
Teknologi og mennesker (Podcast).
-
Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Observation Manuals as Lenses Into Classroom Teaching and Learning: Toward a Common Language When Studying Classroom Instruction?
-
Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Hva vil vi med teknologi i skolen? Key Note på skolelederkonferansen 2022.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Læringsanalyse - hva er det og hvordan påvirker det elevers og læreres autonomi?
[Radio].
Lærerliv (Podcast).
-
Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Hvordan bruke elevdata for å skape bedre læring?
[Radio].
Teknologi og mennesker (Podcast).
-
Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Possible biases in observation systems when applied across contexts: Conceptualizing, operationalizing and sequencing instructional quality.
-
Elgesem, Karoline; Gudmundsdottir, Greta Björk & Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Under nedstengingen tok Maria et drastisk valg for datteren: – Ungen var mye mer uthvilt og glad.
[Newspaper].
Romerikes blad.
-
-
Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Podacast. DIFO-podden. Om forskningsdesign og hva du må tenke på når du skal komme i gang med masteroppgaven. Med Marte Blikstad-Balas, UiO. 3. januar 2022. .
[Internet].
https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Professorn slår hål på fyra myter om digitala verktyg. Intervju med Marte Blikstad-Balas.
[Business/trade/industry journal].
Grunskolläraren.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Blikstad-Balas skal leia gruppe som skal jobba for betre læring. (Intervju).
[Newspaper].
Khrono.
-
Elvebakk, Lisbeth & Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Hvordan utøver lærerstudenter kritisk lesing av multimodale tekster distribuert på sosiale medier?
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Bruk av videobasert veiledning for systematisk utvikling av norsklæreres scaffolding-praksiser. Effekter av et to-årig etterutdanningsprosjekt. .
-
-
Bjørkvold, Tuva; Wollebæk, Gro; Blikstad-Balas, Marte & Stein, Jonas
(2021).
Forskningsrådet kveler satsningen på barns vitenskapelige utvikling. Det er uholdbart.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
p. 31–31.
-
-
-
-
-
-
-
-
Kvellestad, Anders; Blikstad-Balas, Marte & Tjønndal, Anne
(2021).
Går tiden fortere?
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
The effects of school closures on student learning.
Show summary
An international conference for teacher training students
The Covid-19 pandemic has caused some of the most rapid and fundamental changes to education and teaching we have seen in times of peace. Literally overnight, schools had to shift from physical teaching to online teaching. Even as pupils are allowed to return to the classroom, hygiene regulations and social distancing requirements still dominate school life.
ITS Volda 2021 does not want to dwell on the difficulties and hardship brought by the pandemic, but rather look to the future. What has education under the pandemic taught us? What elements and processes should we hold on to? What elements have we missed, taken for granted, and should increase our attention to in the future? How do we think this will affect the school of tomorrow?
ITS Volda 2021 will look at lessons learned from the pandemic in terms of:
a) Social and relational aspects of education
b) Digitalization and the use of technology in education
c) Limitations of distance education in various subjects and for different groups
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Hvorfor bør elever forske selv? Innlegg på den digitale lærerkonferansen til Nysgjerrigper 2020.
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Det store digitaliseringseksperimentet i norsk skole – hvor går veien videre? .
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Stengte skoler - hvilke konsekvenser har det hatt for eleven, læringen og foreldrene? .
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Hvordan var hjemmeskolen for foreldrene?
-
Blikstad-Balas, Marte
(2021).
Intervju om hva som kjennetegnet hjemmeskolen.
[Radio].
NRK EKKO.
-
Parr, Grethe Hovde; Robstad, Kristin Eide; Krudtå, Børre; Olsen, Solveig Helene; Blikstad-Balas, Marte & Kjelaas, Irmelin
[Show all 12 contributors for this article]
(2021).
Skolen etter koronapandemien. Et løft for læring og trivsel.
Kunnskapsdepartementet.