-
-
Andreassen, Inga H & Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2011).
Utdanningsvalg på ungdomstrinnet - erfaringer fra Bergensprosjektet.
In Hovdenak, Sylvi Stenersen & Wilhelmsen, Britt Unni (Ed.),
Utdanningsvalg som skoleutvikling.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-1069-5.
p. 9–19.
Show summary
En presentasjon av prosjekt om utdanningsvalg på fire prosjektskoler i Bergensområdet. Erfaringer og refleksjoner om prosjektarbeidet blir beskrevet, samt metode. Bergensprosjektet var et tverrfaglig forsknings- og utviklingsprosjekt hvor fagpersonale ved Høgskolen i Bergen samarbeidet med fire ungdomsskoler om implementering og utvikling av lokale læreplaner i faget utdanningsvalg.
-
Erstad, Ola & Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2010).
Kunnskap på dagsorden.
In Hovdenak, Sylvi Stenersen & Erstad, Ola (Ed.),
Kunnskap i skolen.
Tapir Akademisk Forlag.
ISSN 978-82-519-2504-4.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2010).
Access to knowledge in education: Students' perspectives.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2010).
Forms of knowledge in education: Students' and teachers' perspectives.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2009).
Kunnskapsteoretiske tilnærminger relatert til elev- og lærerperspektiv.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2009).
Pedagogic identities: curriculum foci and youth experiences.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2009).
Den profesjonelle lærer i dagens skole: krav, forventninger og muligheter. Mellom forskning og politikk.
-
-
Andreassen, Inga H. & Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2008).
Utdanningsvalg - identitet og karriereveiledning.
Show summary
Ungdom, utdanning og identitet, sett i relasjon til det nye faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet. Med utgangspunkt i Bernsteins teorier om pedagogiske identiteter ble ungdomsidentitetens område beskrevet og knyttet til faget. Identitetsutvikling og karrierevalg sett i lys av kjønnsforskjeller ble problematisert. Utvikling av forestillinger om yrker, idéen om det "frie" valg kontra realitetene -tradisjonelle valg, og skolens rolle når det gjelder å påvirke dette i faget utdanningsvalg, ble belyst.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2008).
Skoleutvikling: hva, hvorfor, hvordan.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2008).
Knowledge production and identity construction - school as part of different growing-up environments.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2008).
Skoleutvikling: hva, hvorfor, hvordan.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2008).
Utdanningsvalg - identitet og karriereveiledning.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2007).
Innledning.
In Hovdenak, Sylvi Stenersen & Olsen, Eiliv (Ed.),
Musikk - mulighetenes fag.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-0661-2.
p. 9–13.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2006).
Læreplanreformer fra Hernes til Clemet.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2006).
Diskurs som begep og grep. Foucault, Habermas, Bernstein.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2006).
Design og ledelse av forskningsprosjekter; forskningsspørsmål og metodevalg.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2006).
Education and identity, curriculum experiences in Norway.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2006).
Education reforms and the construction of pedagogic identities.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2005).
Youth and education - identity construction in late modernity.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2005).
School under suspicion.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen; Eggen, Astrid Birgitte & Elstad, Eyvind
(2009).
Kunnskapsløftet - fra ord til handling. rapport fra et skoleutviklingsprosjekt til utdanningsetaten i Oslo.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.
ISSN 9788290904901.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen; Elstad, Eyvind & Eggen, Astrid Birgitte
(2009).
Kunnskapsløftet - fra ord til handling. Rapport fra et skoleprosjekt for Utdanningsetaten i Oslo.
Acta Didactica Oslo.
ISSN 1502-2013.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2008).
External Assessment of Study Programmes of Higher Education in Lithuania.
Centre for Quality Assessment in Higher Education, Lithuania.
-
Hovdenak, Sylvi Stenersen
(2004).
AHDR(Arctic Human Development Report) 2004.
Akureyri: Stefansson Arcyic Institute.
ISSN 9979-834-45-5.