Norwegian version of this page

Public defence: Anne Gry Fadum Carlsen

Master Anne Gry Fadum Carlsen at The Department of Teacher Education  and School research will be defending the thesis "Strategisk ledelse i fylkeskommunen. En studie av lederes fortellinger og strategiske handlinger ved gjennomføring av strategiske planer" for the degree of PhD. 

Portrait of the candidate

Trial lecture - time and place

Trial lecture

Adjudication committee

  • 1. Opponent: Professor Lotte Bøgh Andersen, Aarhus University, Denmark 
  • 2. Opponent: Professor Ingvar Jacobsen, University of Agder, Norway
  • Chair of the committee: Professor Eyvind Elstad  Department of Teacher Education and School Research, University of Oslo, Norway

Chair of defence

Professor emerita Jorunn Møller, Department of Teacher education and School research, University of Oslo, Norway

Supervisors

  • Professor Eli Ottesen, Department of Teacher Education and School Research, University of Oslo, Norway 
  • Professor Jan Merok Paulsen, OsloMet, Norway

Summary

Denne avhandlingen undersøker hvordan ledere i en fylkeskommune snakker om og utøver strategisk ledelse når strategiske planer gjennomføres. Studien tar utgangspunkt i at strategisk ledelse er en del av sosialt konstruerte systemer og sosiale fellesskap som utgjør kontekster for lederes fortellinger og handlinger. Samfunnsendringer generelt, og politiske vedtak om fusjoner og delinger av fylkeskommuner spesielt, skaper nye betingelser for strategisk ledelse. Det forventes at ledere bidrar til å realisere samfunnsoppdrag og organisasjonens visjoner og mål i takt med endringer og omstruktureringer. Forskning har vist at aktører legger til grunn ulike definisjoner og fortolkninger når fenomenet strategisk ledelse beskrives, og at det er behov for studier av strategisk ledelse på det regionale forvaltningsnivået. Hovedmålet for studien har vært å identifisere, undersøke og forstå strategisk ledelse ved gjennomføring av strategiske planer.

Studien har et kvalitativt forskningsdesign og er en enkeltcasestudie av en fylkeskommune. Det empiriske materialet bygger på refleksjonsnotater, semistrukturerte intervjuer og observasjoner av til sammen ti ledere på to ledernivåer (toppledernivå og mellomledernivå). Analyse av data er gjennomført ved kvalitativ innholdsanalyse og metodene summativ innholdsanalyse og konvensjonell innholdsanalyse. Det overordnede analytiske og metodiske perspektivet bygger på sosiologisk institusjonalisme med bidrag fra perspektivene institusjonelt arbeid og institusjonelle logikker, meningsskaping og løse koblinger og strategi som praksis (SaP) Studien viser at strategisk ledelse ikke knyttes til en enkelt leder, men til kollektive handlinger når lederskap utøves. Kollektive handlinger er for eksempel å analysere data, prioritere innsatsområder, utforme fremdriftsplaner, koordinere aktiviteter og strategiaktører og legge til rette for kollektiv meningsskaping. Det er minimale sektorielle forskjeller når lederne beskriver strategisk ledelse.

Videre viser studien at strategisk ledelse kobles til et målrettet arbeid og betydningen av å tenke og handle langsiktig for å effektivisere og endre organisasjonspraksis. Studien avdekker at toppledere har et utadrettet søkelys og er opptatt av forventninger og krav i eksterne omgivelser. Toppledere fremhever betydningen av å «se det store bildet» og tenke helhetlig. Mellomledere setter søkelyset på interne prosesser og arbeidet for å koble sammen strategiske beslutninger fattet på organisasjonens strategiske nivå og det som skjer på det operasjonelle nivået når strategier gjennomføres. En sentral strategi er å koble nye ideer til lokal praksis og det medarbeidere allerede gjør i hverdagen.

Studien tydeliggjør hvordan utøvelse av strategisk ledelse aktiviserer ulike former for lederskapskompetanser. På den ene side indikerer studien på at kognitive lederskapskompetanser og mellommenneskelig lederskapskompetanser er relevante for samtlige ledere uavhengig av ledernivå. På den annen side viser studien at strategisk lederskapskompetanse og kontekstuell lederskapskompetanse knyttes til henholdsvis toppledernivå og mellomledernivå. Oppsummert viser avhandlingen at strategisk ledelse ikke er noe organisasjonen har eller enkeltledere er, men det leder og medarbeidere gjør sammen. Strategisk ledelse kobler sammen strategiske handlinger, aktører og sosiale strukturer og er en balansekunst som innebærer ledelse av og ledelse i organisasjonen. Studien er et kunnskapsbidrag til praksis og forskningsfeltet gjennom å bidra til økt forståelse av begrepet strategisk ledelse og utøvelse av strategisk ledelse når konteksten er en fylkeskommune.

Published May 9, 2023 10:40 AM - Last modified Oct. 9, 2023 10:03 AM