English version of this page

Disputas: Kaja Granum Skarpaas

Master Kaja Granum Skarpaas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Investigating the Vocational Orientation (VO) Approach. A Qualitative Study of VO as a Didactic Approach to Teaching and Learning English in Upper Secondary Vocational Education in Norway" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

Portrett av kandidaten

Foto: Shane Colvin/UiO

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

• Professor Ritva Kantelinen, University of Eastern Finland, Finland
  • Professor Ute Smit, Universität Wien, Østerrike
  • Associate Professor Gerke Doetjes, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Doris Jorde, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Veileder

Sammendrag

Denne kvalitative artikkelbaserte doktorgradsavhandlingen benytter intervjuer og observasjoner til å utforske en yrkesrettet tilnærming til undervisning og læring av engelsk på yrkesfag i norsk videregående skole. Den består av tre artikler, og undersøker på den ene siden hvordan lærere ser på, forstår og benytter seg av yrkesretting (Artikkel 1), og på den andre siden hvordan elever forstår og responderer på tilnærmingen (Artikkel 2).

I tillegg undersøker den klasseromspraksiser, og beskriver vokabularundervisning som et eksempel på yrkesretting (Artikkel 3). Med utgangspunkt i økologisk teori, teorier om engasjement og relevans i undervisning, viser analysen hvordan både lærere og elever ser på yrkesretting som et middel til å stimulere elevenes engasjement i engelskfaget. Lærerne beskriver hvordan yrkesretting tilbyr en alternativ tilnærming til undervisningen i generelle engelskspråklige ferdigheter, mens elevene legger vekt på metodens bidrag til å gjøre engelsk til et mer relevant fag. Videre viser funnene at yrkesretting har potensial til å forene lærere og elevers divergerende oppfatninger om elevenes språklæringsbehov.

En utfordrende side ved yrkesrettet undervisning er at metoden, gjennom å vektlegge elevenes opplevelse av relevans, i mindre grad vektlegger læringsutbyttet. En av studiens mest sentrale implikasjoner er likevel at yrkesretting kan bidra til økt elevengasjement, og derved legge til rette for læring

Publisert 30. des. 2022 09:43 - Sist endret 30. des. 2022 10:37