Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 7. juli 2014 10:49

Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.

Publisert 10. juni 2014 14:05

The overarching aim of her research is to contribute to improve learning of, and attitudes to science. She wishes to contribute to increase knowledge about the different dimensions of quality of instruction and how they may impact learning outcome in different ways

Publisert 20. mai 2014 09:22

Marte Monsen har forsket på lærere i ungdomskolens oppfatninger om standardiserte og normerte leseprøver, slik som de nasjonale prøvene i lesing og en rekke prøver som er utviklet og brukt kommersielt.

Publisert 16. sep. 2013 08:54

Gunn Elin Heimark er opptatt av fremmedspråkslæreres tanker og praksis knyttet til undervisning i fag  som tysk, fransk og spansk.