English version of this page

Mot alle odds: Akademisk resiliens i matematikk og naturfag blant sårbare elever (ARISE)

ARISE-prosjektet følger elever fra 5. til 6. trinn for å undersøke deres utvikling av akademisk resiliens.

Blomst som vokser ut av asfalten. Illustrasjonsfoto.

Sårbare barn kan lykkes mot alle odds (illustrasjonsfoto: iStock).

Bakgrunn

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. Men for mange elever er veien til suksess alt annet enn enkel. Å forstå rollen til akademisk resiliens er avgjørende, da det kaster lys over hvordan og hvorfor noen elever lykkes til tross for utfordringer knyttet til hjemmebakgrunn og språklig bakgrunn.

Om prosjektet

Selv med begrensede ressurser klarer noen elever å møte utfordringene og lykkes. Disse elevene viser akademisk resiliens. De viser hva som er mulig og gir verdifull innsikt i hvordan man kan støtte andre underprivilegerte elever. Hvordan og hva driver disse elevene til å prestere så godt? Hvorfor klarer noen elever å lykkes mot alle odds, mens andre med lignende bakgrunn sliter?

I en verden der forskjellene mellom de privilegerte og de underprivilegerte blir større, er det viktigere enn noensinne å forstå og fremme akademisk resiliens.

ARISE-prosjektet forsøker å redusere disse utdanningsforskjellene. Vi sikter på å generere ny kunnskap for å utvikle akademisk resiliens, spesielt innen matematikk og naturfag. Slik kunnskap kan bidra til det viktige samfunnsoppdraget om inkludering av barn og unge i utdanning og videre samfunnsliv.

Mål

Våre tre hovedmål er:

  1. Utvikle verktøy for å identifisere hva som karakteriserer sårbare elever som lykkes til tross for motgang.
  2. Undersøke strategiene de bruker for å lykkes.
  3. Undersøke faktorer som påvirker utviklingen av akademisk resiliens.

Finansiering

Norges forskningsråd gjennom Forskerprosjekt for unge talenter

Samarbeid

Emneord: Matematikk, Naturfag, Ulikhet, Akademisk utholdenhet, Resiliens
Publisert 20. sep. 2023 12:52 - Sist endret 28. sep. 2023 09:45