English version of this page

Å ta perspektivet til Andre: Evaluering og utvikling av teori og praksis for mer-enn-menneskelig perspektivtaking i etikk- og bærekraftdidaktikken (ph.d.-prosjekt)

Doktorgradprosjektet utforsker nåtidens og fremtidens perspektivtaking i skolen, med særlig henblikk på inkludering av mer-enn-menneskelige perspektiver.

Ung Gressanger som sitter på en gren i skogen i Chennai.

Hvorfor burde vi ta perspektivet til denne ungfuglen?
Illustrasjonsfoto: Amara Bharathy, Wikimedia Commons.

Om prosjektet

Perspektivtaking kan læres. Å ta andres perspektiv er en affektiv, kognitiv og moralsk handling som bygger, synliggjør og endrer relasjoner. I menneskets tidsalder (Antropocen) blir det spesielt viktig å ikke bare vurdere hvordan perspektivtaking gjøres i praksis, men også hvilke perspektiv som tas. Hvilke perspektiver (og relasjoner) overses? Hvordan kan vi gi dem plass i etikk- og bærekraftundervisningen?

Dette er et praksisorientert, empirisk prosjekt som undersøker perspektivtaking i etikkdidaktikken, med søkelys på hvordan og hvorfor å inkludere de ofte oversette perspektivene til mer-enn-menneskelige Andre. Prosjektet informeres blant annet av post-humanistiske, feministiske, sosialpsykologiske og danningsteoretiske bidrag.

Mål

Prosjektets mål er å gjennom samarbeid med praksisfeltet utvikle pragmatisk, gjennomførbar, og empirisk og teoretisk begrunnet didaktisk perspektivtaking i etikkdidaktikken. Målet er i tillegg å bidra i den pågående teoriutviklingen rundt inkludering av det mer-enn-menneskelige i både danning og utdanning.

Bakgrunn

Prosjektet er iterativt, deltagende, og samskapende i samarbeid med deltagere fra praksisfeltet. Datainnsamling består blant annet av intervju, observasjon, og tekstanalyse. Ettersom utviklingen av nye strategier vil være en pågående prosess vil også prosessdata være viktige i prosjektet.

Publisert 31. jan. 2024 09:50 - Sist endret 31. jan. 2024 09:50