English version of this page

BiMK – Bærekraftdidaktikk i mangfoldige klasserom

Prosjektet utforsker bærekraftdidaktikk i klasserom der mangfoldet er normen.

Vann i en tønne. Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto: unsplash.com

Om prosjektet

I prosjektet samarbeider vi med et voksenopplæringssenter som arrangerer en årlig bærekraftuke. Skolen kjennetegnes ved at mangfold er normen, både når det gjelder språkbakgrunn, transnasjonale erfaringer og tidligere skolebakgrunn.

Vi undersøker bærekraftdidaktikken ved denne skolen gjennom å observere undervisninga og andre aktiviteter som skjer denne uka, i tillegg til å intervjue deltakere, lærere og skoleledere.

Teoretisk bringer vi perspektiver fra bærekraft og mangfold i dialog med hverandre.

Bakgrunn

Mange skoler organiserer arbeidet med bærekraftig utvikling i LK20 som prosjekter, temauker eller perioder. I slike prosjekter står ofte elevmedvirkning og utforskende arbeidsmåter sentralt i arbeidet med de store samfunnsutfordringene som FNs bærekraftagenda viser til.

På denne måten kan lærere oppfordre elever til å bruke egen kunnskap og hverdagserfaringer i undervisningen.

Vi vet lite om hvordan mangfoldet av elevers erfaringer og kunnskap tas i bruk, og prosjektet søker å finne ut mer om dette.

 

 

Emneord: Bærekraft, utforskende arbeidsmåter
Publisert 22. aug. 2023 11:29 - Sist endret 5. okt. 2023 09:05

Kontakt

Prosjektleder Elin Sæther

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere