Les blogg fra prosjektet
-
Endringsverksted for ledelse i skolen 13. des. 2022 14:09
Skolenes profesjonelle fellesskap og skolers ledelse må gjøre et betydelig arbeid for å sikre at skolenes praksis er i samsvar med intensjonene i det nye læreplanverket LK20/Lk20S
Om prosjektet
Prosjektet har både en innovasjonsdel og en forskningsdel. I innovasjonsdelen benyttes endringsverksted som metode (Change Laboratories).
I endringsverkstedene utforsker skoleledere og forskere arbeidet som foregår ved innføring av Fagfornyelsen med utgangspunkt i data som «speiler» skolens praksis. Datamaterialet kan utgjøre intervju- og videodata samt observasjonsdata fra skolens praksis. Metoden brukes i en rekke arbeidslivskontekster verden over, men har i liten grad vært prøvd ut i norske skoler.
Arbeidet i endringsverkstedene filmes for forskningsformål og omtales som «formative intervensjoner» (Engeström, 2011). Metoden er også gjenkjennbar i liknende typer forskning som for eksempel designeksperimenter (Brown, 1992; Collins, 1992). Det som skiller formative intervensjoner fra andre metoder, er selve prosessene, utbyttet, samt forskerens rolle (Engeström, 2011).
Mål
Målet med prosjektet er å prøve ut endringsverksted som metode i videregående skole i en norsk reformkontekst, samt å identifisere hvilket potensial endringsverksted representerer for utvikling av ledelsespraksis i skolen.
Finansiering
Norges Forskningsråd
Samarbeid
- Prosjekt- og administrativt ansvarlig:
- Utdanningsetaten i Oslo kommune v/ områdedirektør Pål Riis (oslo.kommune.no)
- FOU leverandør:
- Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling v/ førsteamanuensis og prosjektleder Ruth Jensen
- Samarbeidspartner:
- Hordaland fylkeskommune v/ fylkesdirektør Bjørn Lyngdal (hordaland.no)