Endringsverksted for ledelse i skolen

Skolenes profesjonelle fellesskap og skolers ledelse må gjøre et betydelig arbeid for å sikre at skolenes praksis er i samsvar med intensjonene i det nye læreplanverket LK20/Lk20S

Bildet kan inneholde: frakk, gest, funksjonær, begivenhet, jobb.

I læreplanverkets overordnete del stadfestes det at skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis.

Videre peker den overordnete delen på at skoleledelsen skal lede det pedagogiske og faglige samarbeidet mellom lærerne og bidra til å utvikle et stabilt og positivt miljø.

Det er med andre ord skoleledelsens oppgave å lede gode prosesser for profesjonsutvikling blant lærerne. Lokalt må̊ det altså gjøres et betydelig arbeid for å sikre at skolens praksis er i samsvar med fagfornyelsens intensjoner.

Nyskapende metode i norsk kontekst

I innovasjonsprosjektet Changelead intervenerer et forskerteam fra Universitetet i Oslo tre videregående skolers ledergrupper for å prøve ut endringsverksteder som metode i skolenes arbeid med fagfornyelsen. Metoden benyttes i en rekke virksomheter verden over, men har i liten grad vært brukt i skoler i en norsk kontekst.

Ulike «triggere «for å realisere fagfornyelsen

Forskerne forsøker å «trigge» prosessene med å realisere intensjoner i læreplanverket ved å introdusere ulike typer triggere. En triggeren er ulike typer speildata fra skolenes praksis som kan «speile» skolenes pågående arbeid og utfordre til refleksjon. Denne speilingen kan identifisere spenninger som oppstår, der spenningene i seg selv kan være et bidrag til at utvikling skjer.

Speilingen bidrar også til utforsking av skolenes lederpraksis og hvordan arbeidet med fagfornyelsen i profesjonsfellesskapene forstås og diskuteres i ledergruppene.

En annen trigger er modellen av et aktivitetssystem og andre organisasjonsmodeller som kan bidra til å belyse ulike aspekter ved pågående reformarbeid.

At forskerne stiller spørsmål om nåsituasjon, tidligere situasjon og ønsket fremtidig situasjon er nok en type trigger.

Prosessene i ledergruppene filmes for forskningsformål. Denne studien gjør det mulig å komme tett på ledelsesarbeidet med fagfornyelsen ved tre videregående skoler i Norge.

Følge med videre på bloggposter i forbindelse med dette spennende forskningsprosjektet.

Av Ann Elisabeth Gunnulfsen
Publisert 13. des. 2022 14:09 - Sist endret 13. des. 2022 14:09
About-image

I denne bloggen kan du lese om aktuelle saker fra innovasjonsprosjektet Changelead. Forskerne deler erfaringer fra arbeidet med endringsverksteder som metode i skolenes arbeid med fagfornyelsen.