Undersøkelsens matrise
Undersøkelsen er organisert i en matrise som sorterer spørsmål og oppgaver i tre hovedområder (domains) og fem tilnærminger (columns). Hovedområdene er ”Demokrati og demokratiske institusjoner”, ”Nasjonal identitet og internasjonale relasjoner”, ”Det som binder sammen og det som skiller sosialt”. Tilnærmingene er delt inn i ”Kunnskaper”, ”Ferdigheter”, ”Forestillinger/antakelser”, ”Holdninger” og ”Handlinger/praksis”.
.
Type 1 Kunnskaper
Type 2 Ferdigheter
Type 3 Forestillinger/ antakelser
Type 4 Holdninger
Type 5 Handlinger og praksis
OMRÅDE I Demokrati og demokratiske institusjoner
OMRÅDE II Nasjonal identitet og internasjonale relasjoner
OMRÅDE III
Det som binder sammen og det som skiller sosialt
Den internasjonale testen inneholder:
Kunnskaps- og ferdighetsspørsmål om:
- lover og rettigheter
- organisasjoner, fagforeninger, næringsliv og politiske partier
- valg og demokratiske spilleregler
- trusler mot og brudd på demokratiske spilleregler
- udemokratiske handlinger og holdninger
- massemedienes rolle
- forskjellen på fakta og meningsytringer
- hovedpoenger i tegninger, løpesedler og avisartikler
Avdekking av oppfatninger, holdninger, meninger og handlingspotensiale i forhold til
- demokrati
- det å være en god samfunnsborger
- hvordan samfunnet skal styres
- tillit til de som bestemmer
- Norge i internasjonal sammenheng
- folks muligheter i Norge
- innvandring
- det politiske systemet
- skolen og innholdet i undervisningen
- politisk deltakelse
Den nasjonale testen inneholder:
Kunnskapsspørsmål om:
- norsk historie
- Storting, kommunestyrer, partier og politikk
- miljøspørsmål
Oppfatninger, holdningsspørsmål, meninger og verdivalg i forhold til
- demokratiet i Norge
- Norge og det norske samfunnet generelt
- naboland
- oppdragelse
- religion
- politiske valg
- sosiale spørsmål
- miljø- og fattigdomsproblemer i verden
- skole- og læringsmiljøet
- sosiale og økonomiske forskjeller i Norge
- makt og avmakt
- nåtid og framtid
Bakgrunnspørsmål
Skolene som er med i testen, har også fått tilsendt spørreskjemaer både til elever, lærere og skoleledelsen. Alle skjemaene har til hensikt å avdekke bakgrunnsforhold som kan bidra til analysen av dataene i undersøkelsen.
Disse er utformet slik:
Elevspørreskjemaet:
- spørsmål om fødselsdato, kjønn, født i Norge eller ikke
- familieforhold (antall familiemedlemmer, hjemmespråk, foreldres utdanning mm)
- deltakelse i organisasjoner
- sosiale forhold (venner)
- bruk av massemedia
Lærerspørreskjemaet:
- arbeidserfaring og utdanning
- synspunkter på demokratiopplæring
- demokratiopplæring i praksis
- undervisningsaktiviteter
Skolespørreskjemaet:
- hvor lenge fungert som rektor/i skolens ledelse
- antallet elever ved skolen og antall klassetrinn
- lærernes utdanning og kompetanse
- elevenes bakgrunn
- skolen og demokratiopplæring
- elever og organisasjonsmuligheter
- meninger om undervisning og læring
Total testtid per elev: ca 100 minutter
Tidsbruken er fordelt slik:
Innledning og utdeling: 5 minutter
Hefte 1 (kunnskapsspørsmål): 35 minutter
Administrasjon: 1 minutt
Hefte 2 (bakgrunnsspørsmål) 5 minutter
Kort pause: 3 minutter
Hefte 3 (holdningsspørsmål) 40 minutter
Administrasjon 1 minutt
Hefte 4 (nasjonale spørsmål) 12 minutter
Lærerspørreskjemaet er beregnet til å ta 20-30 minutter. Skolespørreskjemaet ca. 20 minutter.
Hovedundersøkelsen i 1999
I Norge ble 200 ungdomsskoler tilfeldig trukket ut til å delta i undersøkelsen. 155 skoler besvarte henvendelsen om deltakelse positivt. 1/3 av disse deltok med både med en 9. klasse og en 10 klasse. Også de deltakende klassene ble tilfeldig trukket. Det betyr at nær 4000 9. klassinger og ca. 1200 10. klassinger har deltatt i undersøkelsen.