Gjennomføring av digital praksisvurdering i DIPP

Her kan du lese om gjennomføringen av digital praksisvurdering, og se videoeksempler fra praksisvurdering med erfaringer fra studenter og praksisvurderer.


Videoklippet er sendt av Ida Kristine Bae, student i lektorprogrammet. Opptaket gjort av Birgitte Ørland Hansen, student i lektorprogrammet. Begge med praksis ved Stabekk vgs. Klippet er redigert, tekstet med musikk: Kirusanth Ramachandran, student i lektorprogrammet. 


Digital praksisvurdering steg for steg

Samtykke før opptak

Før opptaket av studentens egen undervisning kan gjennomføres, sikres elevenes personvern gjennom samtykke. Samtykket skjer elektronisk og lagres sammen med opptaket. Er elevene under 15 år skal også en foresatt  gi samtykke til opptak. Vi praktiserer for enkelthet at når opptak skjer på ungdomstrinnet skal også minst en foresatt gi samtykke i tillegg til eleven. Elevene har full rett til å trekke samtykket også etter at opptaket er gjennomført.

Samtykke kan enten gjennomføres på UiO-nettskjema eller analogt. Se One Drive. Samtykkene lastes opp i egen mappe i One drive.

Når samtykkene er på plass, kan opptaket av undervisning gjennomføres. Elever som ikke har gitt samtykke må holdes utenfor opptaket, men deltar forøvrig i undervisningen. Elever uten samtykke plasseres i klasserommet utenfor sone for opptak.

Opptak av undervisningen

Opptaket skjer med smarttelefon, nettbrett eller med opptaksutstyr lånt av praksisskolen. Med opptak på egen smarttelefon eller lånt utstyr av skolen, følges egne rutiner før og etter opptaket.

Før opptaket skjer, må studenten laste opp i UiO-One Drive: samtykke elever, undervisningsplan og digitale ressurser i som utgangspunkt for undervisningen. Med smarttelefon, nettbrett eller lånt utstyr av skolen filmer studenten seg selv i lærerrollen. Her bør studenten få hjelp av praksisveileder. 

Når elevenes personvern er ivaretatt og opptaket er gjort, lastes film og eget lydopptak opp i UiO-OneDrive. Deretter følger egne rutiner for sletting av film og lyd på enhetene som er brukt under opptaket. 

Gjennomgang av opptak og veiledning av lærerstudenten

Gjennom UiO-Onedrive får praksisvurderer (fagpersoner) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) eksklusiv tilgang til opptaket de skal veilede på. Før praksisveiledningen gjennomføres skal praksisvurderer (fagperson fra ILS) ha gjennomgått tilsendt undervisningsplan, undervisningsressurs og opptaket av timen.

I veiledningssamtalen skal også praksisveileder delta. Veiledningen gjennomføres i Zoom. 

Alle studenter får informasjon om etikk knyttet til opptak av fim og lyd i klasserom. 

Digitale løsninger

DIPP-prosjektet skal vurdere digitale løsninger for oppfølging av studenter i praksis. I tillegg ønsker prosjektet å vurdere om digital praksisvurdering gir økt rettferdighet for vurdering av studentenes egnethet i lærerrollen.

Digitale løsninger kan bety at praksisvurderer ikke må gjennomføre reiser for å observere studentenes egnethet i lærerrollen og følge opp med veiledning. Altså, en mer bærekraftig og miljøvennlig praksisvurdering enn dagens fysiske praksisvurdering. Prosjektet vil også vurdere kvaliteten på samarbeid med praksisfeltet med vekt på praksisveiledning og erafringsdeling.

E-læringskurs knyttet til personvern.

E-læringskurs i personvern ILS (Canvas). Her finner du viktig informasjon om personvern. For studenter tilknyttet UiO Canvas. 

Videoeksempler fra DIPP

Eksempel fra oppstart av undervisning

Video med student på lektorprogrammet (PROF4045), Anne Kristine.  Klippet med tillatelse fra student og elever. Klippet er hentet fra et innsendt videoklipp av oppstart undervisning. Legg merke til kameravinkel. Elever uten samtykke kan delta i undervisningen ved å sitte utenfor kameravinkel. Merk: opptak lyd gjelder også for samtykke.

To studenter deler sine erfaringer fra digital praksisvurdering

I prosjektene DIPP og DIVA 2 høst 2020 ble VIVA-appen brukt for å sikre kryptert overføring av filene til VIVA-mellomlagring. Zoom brukes til videokommunikasjon med delt skjer og veiledning. 

 

Student på PROF4045 Elin Sletten deler sine erfaringer med digital praksisvurdering. Elin: «samtalen ble veldig presis og konkret».

 

Student på PROF4045 Anne Kristine Rugtveit deler sine erfaringer med digital praksisvurdering. Anne Kristine: «gav en veldig nøyaktig og grundig tilbakemelding på timen».

Eksempel fra oppstart av digital praksisvurdering

En kort sekvens fra oppstarten av en digital praksisvurdering. Her er Skype benyttet. I dag brukes Zoom til kommunikasjon og opptak. Vanligvis tar praksisvurderingen 90 minutter: 45 minutter observasjon og 45 minutter påfølgende samtale med veiledning. Med DIPP gjennomføres en samtale på 45 minutter i Zoom. 

Erfaringer fra praksisveileder og praksisvurderer

Erfaringer fra to praksisvurderere

Her deler faglærere som har deltatt i digital praksisvurdering noen av sine erfaringer.
 

Siv Paus Brovold. Frogn vgs 

«Studentene får lettere vist refleksjonsnivået sitt og framstår som tryggere og roligere under samtalen».

 

Karsten Korbøl ILS

«Studentene får anledning til å se seg selv å tenke igjennom hva som skjedde i timen. Det gir kanskje en enda bedre samtale til slutt.»

Det er ikke anledning til å kopiere opptakene eller bruke filmene i andre sammenhenger uten tillatelse fra DIPP.

Publisert 22. okt. 2020 14:01 - Sist endret 16. feb. 2023 13:24