English version of this page

Evaluering av fagfornyelsen i fag (EDUCATE)

EDUCATE er et forsknings- og evaluerings-prosjekt som ser på innføringen av Fagfornyelsen i ulike fag knyttet til livsmestring, utforsking og digital kompetanse. Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i perioden 2021-2025.

Bilde fra et klasserom med elever som sitter på pultene sine med PCer i fanget (foto: Colourbox).

Prosjektet EDUCATE består av et stort forskningsteam med ekspertise innenfor  utdanningsforskning i en rekke fag (Foto: Colourbox).

Aktuelt

Om prosjektet

EDUCATE gjennomfører sammenlignende klasseromstudier på barne- og ungdomstrinnet og i videregående skole over tid (2021-2025) og på tvers av reformer (LK06 og LK20). EDUCATE har som mål å utvikle forståelse for hvordan lærere trekker inn livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene

  • engelsk
  • fremmedspråk
  • krle/religion og etikk
  • matematikk
  • naturfag
  • norsk
  • samfunnsfag/-kunnskap

Forskerne gjennomfører systematiske video-observasjoner i klasserom av undervisning over tid ved skoler i ulike deler av landet. Dette kombineres med logger og intervjuer blant lærere, samt spørreskjema blant elevene.

Delprosjekter

EDUCATE er organisert i fire delprosjekter. I tillegg er to offentlig sektor-ph.d. prosjekter og et postdoktor-prosjekt tilknyttet EDUCATE:

Delprosjekt 1: Å observere fagfornyelsen i klasserommet. Observasjonsprotokoller og læreres profesjonsutvikling.

Delprosjekt 1 undersøker hvordan fagfornyelsen kommer til uttrykk i klasserommet og hvordan fagfornyelsen bidrar til læreres profesjonsutvikling.

Rapport 1 ble publisert januar 2023: Å observere fagfornyelsen i klasserommet. Observasjonsprotokoller for livsmestring, utforsking og digital kompetanse. 

Delprosjekt 2: Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag.

I delprosjekt 2 undersøker vi hvordan lærere jobber med livsmestring i fagene, hvordan dette realiseres gjennom undervisningspraksiser i klasserommet, samt læreres og elevers syn på livsmestring over tid.

Rapport 2 ble publisert juni 2023: Å mestre livet i 8. klasse. Perspektiver på livsmestring i sju fag.

Delprosjekt 3: Utforsking

I delprosjekt 3 undersøker vi hvordan lærere jobber med utforsking i fagene, hvordan dette realiseres gjennom undervisningspraksiser i klasserommet, samt læreres og elevers syn på utforsking over tid.

Rapport 3 vil bli publisert desember 2023.

Delprosjekt 4: Digital kompetanse og algoritmisk tenkning

I delprosjekt 4 undersøker vi hvordan lærere jobber med å utvikle digital kompetanse og algoritmisk tenkning i fagene, hvordan dette realiseres gjennom undervisningspraksiser i klasserommet, samt læreres og elevers erfaringer med slike praksiser over tid. 

Rapport 4 vil bli publisert desember 2024.

Offentlig PhD: (Digital) livsmestring

De to offentlig sektor-ph.d. prosjektene er finansiert av Norges Forskningsråd (NFR) for perioden 2022-2026, i samarbeid med henholdsvis Oslo Kommune Utdanningsetaten/Marienlyst skole og Viken Fylkeskommune/Strømmen videregående skole. Begge doktorgradsprosjektene ser på hvordan livsmestring innføres i ulike fag i skolen, med engelsk som kjernefag. 

Les mer om Ingrid Evertsens prosjekt: Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Les mer om Anja Isaksens prosjekt: Livsmestring og digital kompetanse i videregående skole i lys av Fagfornyelsen.

Postdoktor: Utforskende litteraturundervisning over tid

Postdoktorprosjektet er finansiert av ILS for perioden 2022-2025, i samarbeid med Kunnskapsdepartementet. Prosjektet bruker video-observasjoner til å se på utforskende litteraturundervisning over tid, under LK06 og LK20, med engelsk som kjernefag. 

Les mer om Katherina Dodous prosjekt.

 

Mål

Prosjektets mål er å:

  1. utvikle kunnskap om hvordan realiseringen av livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagfornyelsen påvirker og eventuelt endrer praksis
  2. utvikle ny og etterspurt kunnskap om hvordan lærere gjennomfører undervising og vurdering av utforsking og digital kompetanse i naturlige undervisningskontekster
  3. undersøke erfaringene med slike praksiser blant elever, lærere og skoleledere
  4. identifisere læreres og elevers perspektiver på praksisendringer for å foreslå implikasjoner for fremtidig praksis.

Finansiering

EDUCATE er finansiert av Utdanningsdirektoratet for perioden 2021-2025.

Publisert 7. juli 2021 23:26 - Sist endret 17. mai 2024 06:41

Kontakt

Lisbeth M. Brevik
Prosjektleder

E-post: educate-prosjektet@ils.uio.no

 

Ressursteam

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere