Linguapodden: Fra forskning til klasserommet!
Aktuelt om EDUCATE
Utdanningsnytt: Etter innføringen av kunnskapsløftet har utforskende arbeidsmåter blitt en viktig del av både engelsk- og norskfaget. Men i et utvalg observerte klasserom viser det seg at de to fagene har ulike innfallsvinkler når det gjelder utforskingens tema og arbeidsmåter.
Forskning.no: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid – både lærerstyrt og elevdrevet.
Forskerne Mai Lill Suhr og Rebecca Barreng holdt innlegg på Universitetet i Oslos (UiO) årlige fagdag for lærere.
Prosjektleder Lisbeth M. Brevik holdt innlegg på årets Skolelystkonferanse på SALT i Oslo.
Postdoktor Katherina Dodou og prosjektleder Lisbeth M. Brevik holdt innlegg på Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2023 ved Linnéuniversitetet i Växjö.
Morgenbladet: Førsteamanuensis Nora Mathé knuser myter om skole og utdanning og bruker EDUCATE som et eksempel på hva skoleforskning kan handle om.
Språkdagkonferansen 2023: Lisbeth M. Brevik (ILS, UiO) og Gerard Doetjes (Fremmedspråksenteret) holdt keynote-forelesning under årets konferanse.
Bedre Skole: Observasjoner fra klasserom viser at livsmestring er noe som inkluderes i alle fag og i nesten alle klasserom. Lærerne inkluderer livsmestring der de mener det er relevant i faget, og ser dette som noe annet enn livsmestring i tverrfaglige undervisningsopplegg.
Domus Bibliotheca: Skal elevene lære å påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv, må de få en aktiv rolle i klasserommet. Men hvordan få dette til?
Forskning.no: Forskere har sett nærmere på hvordan det jobbes med livsmestring i klasserommet til 8. klassingene.
Forskning.no: – Det betyr at de opplever klasserommet som et trygt sted å være, mener forsker.
Morgenbladet: I motsetning til hva man kan få inntrykk av etter å ha lest om Utdanningsdirektoratets frie diktning til eksamen i engelsk, ser vi at litterære tekster faktisk har god plass i både norsk- og engelskundervisningen.
NRK: Da skolene stengte ned under pandemien var det mange elever som opplevde ensomhet, lærevansker og dårligere psykisk helse. Nå har forskere undersøkt hvordan det går med ungdommene og resultatet overrasker.
− Det er viktig å dokumentere hvordan det jobbes med livsmestring i klasserommet, og det er spesielt viktig å gjøre det i 8. klasse, det første året på ungdomstrinnet og det første året etter nedstengning, sier prosjektleder.
Utdanningsnytt.no: Forsker Nora Elise Hesby Mathé tror lærerne må forstå at elevmedvirkning ikke er så vanskelig.
Hvordan løser norske lærere livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene i grunnskolen og videregående? På veldig ulikt vis og stadig utprøvende, ifølge en ny rapport.
Hvordan tematiserer norske lærere livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene i grunnskolen og videregående? På veldig ulikt vis og stadig utprøvende, ifølge en ny rapport som ser behovet for tydeliggjøring.
Norskelever diskuterer en novelle som handler om å slå opp med kjæresten. Samfunnsfagselever lærer om Ukraina-krigens historiske bakteppe. Matematikkelever lærer om personlig økonomi. Kan slike samtaler i klasserommet automatisk sjekkes av som livsmestring?
Anja Ramfjord Isaksen og Ingrid Evertsen skriver begge doktorgrad om livsmestring, men fra hvert sitt ståsted. ─ Vår forskning kan ha betydning for inkludering av livsmestring som tematikk i fremtidens klasserom, sier forskerne.
Lektor Lomsdalens innfall: eg snakker denne gangen med professor Lisbeth M. Brevik fra Universitetet i Oslo. Hun leder EDUCATE-prosjektet som er en av evalueringsprosjektene som skal se på fagfornyelsen.
Et nytt prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) skal studere hvordan fagfornyelsen realiseres med planlegging og gjennomføring av undervisning i spesifikke fag.