Aktuelt
-
Podkast: Engelsk litteraturdidaktikk - med Katherina Dodou 20. mars 2024 14:50
-
Ny rapport: Lærerne er knallgode på utforskende undervisning, tross vag læreplan 17. jan. 2024 09:39
Om prosjektet
EDUCATE gjennomfører sammenlignende klasseromstudier på barne- og ungdomstrinnet og i videregående skole over tid (2021-2025) og på tvers av reformer (LK06 og LK20). EDUCATE har som mål å utvikle forståelse for hvordan lærere trekker inn livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene
- engelsk
- fremmedspråk
- krle/religion og etikk
- matematikk
- naturfag
- norsk
- samfunnsfag/-kunnskap
Forskerne gjennomfører systematiske video-observasjoner i klasserom av undervisning over tid ved skoler i ulike deler av landet. Dette kombineres med logger og intervjuer blant lærere, samt spørreskjema blant elevene.
Delprosjekter
EDUCATE er organisert i fire delprosjekter. I tillegg er to offentlig sektor-ph.d. prosjekter og et postdoktor-prosjekt tilknyttet EDUCATE:
Delprosjekt 1: Å observere fagfornyelsen i klasserommet. Observasjonsprotokoller og læreres profesjonsutvikling.
Delprosjekt 1 undersøker hvordan fagfornyelsen kommer til uttrykk i klasserommet og hvordan fagfornyelsen bidrar til læreres profesjonsutvikling.
Rapport 1 ble publisert januar 2023: Å observere fagfornyelsen i klasserommet. Observasjonsprotokoller for livsmestring, utforsking og digital kompetanse.
Delprosjekt 2: Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag.
I delprosjekt 2 undersøker vi hvordan lærere jobber med livsmestring i fagene, hvordan dette realiseres gjennom undervisningspraksiser i klasserommet, samt læreres og elevers syn på livsmestring over tid.
Rapport 2 ble publisert juni 2023: Å mestre livet i 8. klasse. Perspektiver på livsmestring i sju fag.
Delprosjekt 3: Utforsking
I delprosjekt 3 undersøker vi hvordan lærere jobber med utforsking i fagene, hvordan dette realiseres gjennom undervisningspraksiser i klasserommet, samt læreres og elevers syn på utforsking over tid.
Rapport 3 vil bli publisert desember 2023.
Delprosjekt 4: Digital kompetanse og algoritmisk tenkning
I delprosjekt 4 undersøker vi hvordan lærere jobber med å utvikle digital kompetanse og algoritmisk tenkning i fagene, hvordan dette realiseres gjennom undervisningspraksiser i klasserommet, samt læreres og elevers erfaringer med slike praksiser over tid.
Rapport 4 vil bli publisert desember 2024.
Offentlig PhD: (Digital) livsmestring
De to offentlig sektor-ph.d. prosjektene er finansiert av Norges Forskningsråd (NFR) for perioden 2022-2026, i samarbeid med henholdsvis Oslo Kommune Utdanningsetaten/Marienlyst skole og Viken Fylkeskommune/Strømmen videregående skole. Begge doktorgradsprosjektene ser på hvordan livsmestring innføres i ulike fag i skolen, med engelsk som kjernefag.
Postdoktor: Utforskende litteraturundervisning over tid
Postdoktorprosjektet er finansiert av ILS for perioden 2022-2025, i samarbeid med Kunnskapsdepartementet. Prosjektet bruker video-observasjoner til å se på utforskende litteraturundervisning over tid, under LK06 og LK20, med engelsk som kjernefag.
Les mer om Katherina Dodous prosjekt.
Mål
Prosjektets mål er å:
- utvikle kunnskap om hvordan realiseringen av livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagfornyelsen påvirker og eventuelt endrer praksis
- utvikle ny og etterspurt kunnskap om hvordan lærere gjennomfører undervising og vurdering av utforsking og digital kompetanse i naturlige undervisningskontekster
- undersøke erfaringene med slike praksiser blant elever, lærere og skoleledere
- identifisere læreres og elevers perspektiver på praksisendringer for å foreslå implikasjoner for fremtidig praksis.
Finansiering
EDUCATE er finansiert av Utdanningsdirektoratet for perioden 2021-2025.