Publikasjoner

Paraplyprosjektet har så langt resultert i en rekke vitenskapelige og populærvitenskapelige publikasjoner.

Iversen, J. Y., & Skrefsrud, T. A. (2024). Minority identities on display: Youth experiences from three multicultural events. I N. Hammarén, B. Ivemark, & L. Stretmo (Red.), Migrant youth, schooling and identity: Perspectives and experiences from Northern Europe (s. 265–279). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-63345-4_18 

Kjørven, O. K., Dewilde, J., & Skrefsrud, T.-A. (2025, akseptert). Negotiating Indigenous participation and heritage at a multicultural festival. Museum & Society. 

Sæther, E., Kjørven, O. K., Dewilde, J., & Skrefsrud, T.-A. (2024). Listening to young people’s voices: Attempts at developing context- and participant-sensitive approaches Childhood. https://doi.org/10.1177/09075682241246394 

Basha, S., & Skrefsrud, T.-A. (2023). Countering narratives of identity and belonging: Multicultural school events from a student perspective. I V. Tavares & T. A. Skrefsrud (Red.), Critical and creative engagements with diversity in Nordic education (s. 313–336). Lexington Books. 

Skrefsrud, T.-A. (2023). Multicultural school events: Possibilities and pitfalls for refugee students and their families. I T.D. Wolsey & I.M. Karkouti (Red.), Teaching refugees and displaced students (s. 197–208). Springer. 

Basha, S. (2022). Minoritetsforældres konstruktion af kulturel identitet ved deltagelse på en flerkulturel skolefestival, 6(1), 126–141. https://tidsskrift.dk/FPPU/issue/current 

Beiler, I. R., De Korne, H., & Dewilde, J. (2021). Etnografiske tilnærminger til andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1989  

Dewilde, J., & Skrefsrud, T.-A. (2021). Revisiting studies of multicultural school events from the perspective of strategic essentialismNordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk7. https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2145 

Dewilde, J., Kjørven, O. K., Skrefsrud, T.-A. & Sæther, E. (2021). Young people’s experiences and meaning-making at a multicultural festival in Norway. Peace Education. https://doi.org/10.1080/17400201.2021.1911792

Dewilde, J., Kjørven, O. K., & Skrefsrud, T.-A. (2021). Multicultural school festival as a creative space for identity construction – from a minority parent perspective. Intercultural Education. https://doi.org/10.1080/17400201.2021.1911792

Dewilde, J., Kjørven, O. K., Skrefsrud, T.-A., & Sæther, E. (2020). «Det er så koselig her at jeg tar av meg skoene»: Om betydningen av sted i en flerkulturell barne- og ungdomsfestival. I K.-W. Sæther & A. Aschim (red.), Rom og sted: Religionfaglige og interdisiplinære bidrag. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.110 

Øverlien, M., & Kjørven, O. K. (2019). Juleavslutninger i skolen. Prismet, 70(4), 343–360. https://doi.org/10.5617/pri.7515

Basha, S. & Kjørven, O. K. (2018). Mangfold i praksis: En studie av en flerkulturell festival i skolen. I E. Schjetne & T.-A. Skrefsrud (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonelle verdier og verdigrunnlag (s. 102–112). Gyldendal Akademisk. 

Dewilde, J., Kjørven, O. K., Skaret, A. & Skrefsrud, T.-A. (2018). International week in a Norwegian school. A qualitative study of the participant perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(3), 474–486. https://doi.org/10.1080/00313831.2017.1306800

Følgende publikasjon er rettet mot praksisfeltet:

Alnæs, H. & Dewilde, J. (2020). FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv. Bedre skole, 3, 70–74. 

Dewilde, J., Kjørven, O. K., Skaret, A. & Skrefsrud, T.-A. (2017). Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser? Bedre skole, 1.

Publisert 23. aug. 2018 19:16 - Sist endret 10. juli 2024 11:52