– I tillegg til medmenneskelighet og forståelse av hvordan verden henger sammen og påvirker oss i det daglige.
Dette sier professor Greta Gudmundsdottir ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitet i Oslo.
Gudmundsdottir og kollega ved ILS, førsteamanuensis Kristin Vasbø deltar som partnere i innovasjonsprosjektet Global Teacher Education (GatherEd) som i mai arrangerte en ukes workshop om globale digitale klasserom og herunder global digital dømmekraft.
![Duk med ulike fraser for å få i gang samtalen. Illustrasjonsfoto.](/ils/forskning/prosjekter/gathered/aktuelle-saker/bilder/dialogduken.jpg)
Men hva er egentlig global digital dømmekraft?
─ Global digital dømmekraft er kort sagt til evnen til å vurdere, forstå og håndtere ulike aspekter av digital teknologi på en ansvarlig, respektfull og hensiktsmessig måte i en global sammenheng, sier Gudmundsdottir.
De to forskerne supplerer.
─ Gjennom opplæring i global digital dømmekraft kan lærere bidra til å utvikle elever som er ansvarlige digitale borgere, som respekterer andre og deler innhold på en etisk og god måte. I dagens samfunn tar digital teknologi stadig større plass, noe som også påvirker hvordan vi underviser i skolen og i lærerutdanningen, sier Gudmundsdottir
─ En viktig del av dette er å forstå konsekvensene av ens egne digitale handlinger, samt å ha evnen til å beskytte seg selv og andre mot mulige trusler på nettet, fortsetter Vasbø
─ En viktig del av global digital dømmekraft er å forstå konsekvensene av ens egne digitale handlinger.
─ Dagens elever vokser opp i en digital verden
På det retoriske spørsmålet om hvorfor vi skal tenke globalt i en tid med store lokale utfordringer, mener Gudmundsdottir at det å gi kommende lærere kompetanse i å arbeide med globale og flerkulturelle spørsmål er en sentral oppgave for norske lærerutdanninger.
─ Det å jobbe med internasjonalisering i lærerutdanningen forbereder lærere til å undervise elever som vokser opp i en digital verden.
![Kvinne med et kort i hendene. Foto.](/ils/forskning/prosjekter/gathered/aktuelle-saker/bilder/vasbo.png)
– Disse elevene møter en stadig mer kompleks og mangfoldig verden og de trenger å være i stand til å kommunisere og samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturer og med ulik bakgrunn, sier Gudmundsdottir.
Det globale klasserommet
Fernando Trujillo fra Universitetet i Grenada ledet an i workshopen der det globale klasserommet skulle under lupen. For hvor globalt kan et klasserom egentlig være?
─ Den største forskjellen på undervisning nå og tidligere er kanskje at klasserommet ikke er den viktigste arenaen for læring, åpnet Trujillo med å si. Læring skjer overalt og hvor som helst.
Med filosofen og utdanningsreformatoren John Dewey i mente proklamerte han at læring alltid må være en prosess man lever med, og ikke noe som skal forberede elevene på livet som kommer senere.
![Fernando trujillo foran presentasjon med teksten: We live in a world wirh many fuzzy and twisted questions and many possible open answers. Illiustrasjonsfoto.](/ils/forskning/prosjekter/gathered/aktuelle-saker/bilder/trujillo-riktig.png)
Vi må ta innover oss at vi kan lære mye av andre
Vasbø understreker at utdanning er viktig for å fremme flerkulturell dialog og mellommenneskelig forståelse.
─ Vi må ta innover oss at det er mye vi kan lære av hverandre. Tradisjonelt er lærerutdanningen lokalt orientert og forholder seg i stor grad til lokale (nasjonale) læreplaner og forhold.
– Vi trenger en lærerutdanning som bidrar til å utvikle en global bevissthet hos lærerstudenter som skal fremme kunnskap om, interesse for og engasjement i globale spørsmål, lokale/globale forbindelser og andre kulturer hos dagens og morgendagens elever, sier Vasbø.
De to forskerne har mange eksempler på hvordan man kan jobbe med internasjonalisering i lærerutdanningene.
─ Det er ulike måter å jobbe med internasjonalisering i lærerutdanningene.
Dette kan for eksempel gjøres med å samarbeide tettere med lærerutdanningsinstitusjoner i andre land og gi lærerstudenter og lærerutdannere muligheten til å få en bredere forståelse av ulike pedagogiske tradisjoner, tilnærminger og kulturelle forskjeller, avslutter Gudmundsdottir.
Les mer
• GatherEd: Global Teacher Education
• Aktueltsak: ─ Vi må gjøre det vi kan for å støtte lærere og ukrainske barn på flukt
• Aktueltsak: ─ Hittil har vi ikke gjort nok for å utnytte potensialet for internasjonalisering av lærerutdanningen
• Gathered er knyttet til forskergruppen Teachers’ Professional Development and Educational Change (TEPEC).
• Fra Innovasjon og digitalisering i utdanning (IDEA) deltar professor Crina Damsa og rådgiver Clayton Gouin