GatherEd og den globale lærerutdanningen

– Det å gjøre klasserommene våre globale handler ikke nødvendigvis om å rette søkelyset på «andre» kulturer eller land, men heller å utvikle elevenes globale kompetanse og bevissthet.

Personer rundt et bord diskuterer. Foto.

Forskere fra store deler av verden samlet seg i Oslo for å diskutere det globale klasserommet og lærerutdanningens rolle (foto: Greta Gudmundsdottir).

– I tillegg til medmenneskelighet og forståelse av hvordan verden henger sammen og påvirker oss i det daglige.

Dette sier professor Greta Gudmundsdottir ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitet i Oslo.

Gudmundsdottir og kollega ved ILS, førsteamanuensis Kristin Vasbø deltar som partnere i innovasjonsprosjektet Global Teacher Education (GatherEd) som i mai arrangerte en ukes workshop om globale digitale klasserom og herunder global digital dømmekraft.

Duk med ulike fraser for å få i gang samtalen. Illustrasjonsfoto.
«Dialogduken» brukes i gruppearbeid hvor deltakerne skulle ta stilling til et ståsted basert på et case de får tildelt. Dialogduken brukes i lærerutdanningen for å få gode muntlige samtaler i grupper (foto: Greta Gudmundsdottir).

Men hva er egentlig global digital dømmekraft?

─ Global digital dømmekraft er kort sagt til evnen til å vurdere, forstå og håndtere ulike aspekter av digital teknologi på en ansvarlig, respektfull og hensiktsmessig måte i en global sammenheng, sier Gudmundsdottir.

De to forskerne supplerer.

─ Gjennom opplæring i global digital dømmekraft kan lærere bidra til å utvikle elever som er ansvarlige digitale borgere, som respekterer andre og deler innhold på en etisk og god måte. I dagens samfunn tar digital teknologi stadig større plass, noe som også påvirker hvordan vi underviser i skolen og i lærerutdanningen, sier Gudmundsdottir

─ En viktig del av dette er å forstå konsekvensene av ens egne digitale handlinger, samt å ha evnen til å beskytte seg selv og andre mot mulige trusler på nettet, fortsetter Vasbø

─ En viktig del av global digital dømmekraft er å forstå konsekvensene av ens egne digitale handlinger.

─ Dagens elever vokser opp i en digital verden

På det retoriske spørsmålet om hvorfor vi skal tenke globalt i en tid med store lokale utfordringer, mener Gudmundsdottir at det å gi kommende lærere kompetanse i å arbeide med globale og flerkulturelle spørsmål er en sentral oppgave for norske lærerutdanninger.

─ Det å jobbe med internasjonalisering i lærerutdanningen forbereder lærere til å undervise elever som vokser opp i en digital verden.

Kvinne med et kort i hendene. Foto.
– Vi trenger en lærerutdanning som bidrar til å utvikle en global bevissthet hos lærerstudenter, sier førsteamanuensis Kristin Vasbø (foto: Magnus Heie/UiO).

– Disse elevene møter en stadig mer kompleks og mangfoldig verden og de trenger å være i stand til å kommunisere og samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturer og med ulik bakgrunn, sier Gudmundsdottir.

Det globale klasserommet

Fernando Trujillo fra Universitetet i Grenada ledet an i workshopen der det globale klasserommet skulle under lupen. For hvor globalt kan et klasserom egentlig være?

─ Den største forskjellen på undervisning nå og tidligere er kanskje at klasserommet ikke er den viktigste arenaen for læring, åpnet Trujillo med å si. Læring skjer overalt og hvor som helst.

Med filosofen og utdanningsreformatoren John Dewey i mente proklamerte han at læring alltid må være en prosess man lever med, og ikke noe som skal forberede elevene på livet som kommer senere.

Fernando trujillo foran presentasjon med teksten: We live in a world wirh many fuzzy and twisted questions and many possible open answers. Illiustrasjonsfoto.
–  Læring skjer overalt og hvor som helst, sa Fernando Trujillo under seminaret. Han brukte kreativ lek for å understreke hvor utfordrende kommunikasjon kan være (foto: Greta Gudmundsdottir).

Vi må ta innover oss at vi kan lære mye av andre

Vasbø understreker at utdanning er viktig for å fremme flerkulturell dialog og mellommenneskelig forståelse.

─ Vi må ta innover oss at det er mye vi kan lære av hverandre. Tradisjonelt er lærerutdanningen lokalt orientert og forholder seg i stor grad til lokale (nasjonale) læreplaner og forhold.

– Vi trenger en lærerutdanning som bidrar til å utvikle en global bevissthet hos lærerstudenter som skal fremme kunnskap om, interesse for og engasjement i globale spørsmål, lokale/globale forbindelser og andre kulturer hos dagens og morgendagens elever, sier Vasbø.

De to forskerne har mange eksempler på hvordan man kan jobbe med internasjonalisering i lærerutdanningene.

─ Det er ulike måter å jobbe med internasjonalisering i lærerutdanningene.

Dette kan for eksempel gjøres med å samarbeide tettere med lærerutdanningsinstitusjoner i andre land og gi lærerstudenter og lærerutdannere muligheten til å få en bredere forståelse av ulike pedagogiske tradisjoner, tilnærminger og kulturelle forskjeller, avslutter Gudmundsdottir.

•    GatherEd: Global Teacher Education
•    Aktueltsak: ─ Vi må gjøre det vi kan for å støtte lærere og ukrainske barn på flukt
•    Aktueltsak: ─ Hittil har vi ikke gjort nok for å utnytte potensialet for internasjonalisering av lærerutdanningen
•    Gathered er knyttet til forskergruppen Teachers’ Professional Development and Educational Change (TEPEC).
•    Fra Innovasjon og digitalisering i utdanning (IDEA) deltar professor Crina Damsa og rådgiver Clayton Gouin

Emneord: internasjonalisering, digital kompetanse, GatherED Av Birgitte Grydeland Pollen, Magnus Heie
Publisert 22. mai 2023 14:36 - Sist endret 25. mai 2023 14:55