English version of this page

Involve to evolve

Skandinavisk medborgerskap og elevinvolvering.

Elever og lærer sitter og skriver ved et bord. Illustrasjonsbilde.

Hvordan jobbes det med demokrati og medborgerskap ved en svensk, dansk og en norsk skole? (foto: Shane Colvin/UiO).

Om prosjektet

I dette prosjektet forskes det på samarbeidet mellom tre skandinaviske storbyskoler om å styrke elevenes demokratiske medborgerskap gjennom å i større grad involvere dem i demokratiske prosesser.

Forskere fra Institutt for lærerutdanning (ILS) og MF vitenskapelig høyskole (MF) deltar gjennom hele prosjektperioden (3 år), og gjennomfører følgeforskning på både lærernes og elevenes utviklingsarbeid. Prosjektet vil kunne gi innsikt i hvordan demokrati og medborgerskap, som er sentrale tema i både svensk, dansk og norsk skole, jobbes med i en skandinavisk kontekst.

Sentrale tema i prosjektet:

  • Demokrati og medborgerskap
  • Elevinvolvering og myndiggjøring
  • Didaktisk utvikling
  • Mangfold og inkludering

Mål

Formålet med prosjektet er å belyse og undersøke hvordan lærere og elever ved tre Skandinaviske storybyskoler forstår og jobber med demokrati, medborgerskap og elevinvolvering.

Bakgrunn

Casen det forskes på er Erasmus+-prosjektet ”Involve to evolve”. De tre skandinaviske storbyskolerens hovedmålsetning er å utvikle nye undervisningsformer og pedagogiske arbeidsmåter med fokus på elevinvolvering og innflytelse. Alle skolene har et stort elevmangfold og lærerne beskriver at noen elevgrupper opplever varierende grad av utenforskap, eller står i fare for å falle utenfor storsamfunnet.  

Samhandlingen mellom forskerene og skolene foregår gjennom såkalte Forsknings- og utviklingssirkler (FoU-sirkler). I FoU-sirker samarbeider lærere, forskere og masterstudenter om å utvikle ny undervisning. FoU-sirklene har tre faser som går fra teoretiske diskusjoner og refleksjoner, til praktisk implementering av undervisning og forskning. Parallelt gjennomføres observasjoner og intervjuer med involverte lærere og elever.

Metodene som benyttes er feltarbeid og kvalitative gruppeintervjuer. Utvalget er lærere og elever som deltar i Erasmus + prosjektet “Involve to evolve”.

Samarbeidspartnere

Professor Claudia Lenz ved MF-vitenskapelig høgskole

Publisert 25. mai 2023 08:44 - Sist endret 25. mai 2023 08:47

Kontakt

Prosjektleder Lise Granlund

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere