English version of this page

Kvalitet i praksis

Prosjektet har som mål å forske på hva som fremmer god praksisopplæring, og utvikle et kvalitetssikringssystem for lærerstudenters praksis i skolene  

Studenter foran laptop og sittende rundt et bord med skjerm på veggen. Illustrasjonsfoto.

Bildet viser en undervisningssituasjon hvor en lærer samtaler med en elev. Illustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO.

Om prosjektet

Prosjektet skal identifisere kjennetegn ved og forutsetninger for god praksisopplæring i skolene og utvikle gode rutiner for å sikre kvalitet i praksisopplæringen. Prosjektet skal forske på eksisterende praksis og pilotering av nye praksisformer og tiltak. Prosjektet skal i samarbeid med representanter for skolene identifisere og videreutvikle instrumenter og modeller som gir oss dypere, kontekstuell innsikt i studentenes praksis i skolen. Forskningen vil danne grunnlag for videreutvikling av kvalitetssikringssystemet for praksisopplæringen i skolene ved ILS.

Bakgrunn

Lærerstudentenes praksis i skolen er et forskningsområde hvor det er stort behov for systematisert kunnskap. Studentenes praksiserfaringer påvirker studentenes motivasjon for å fortsette på sin lærerutdanning og for ønske om en fremtidig jobb som lærer, og er den delen av utdanning studentene både er mest og minst fornøyd med i lærerutdanningene.

Publisert 3. feb. 2023 12:31 - Sist endret 15. jan. 2024 13:46

Kontakt

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere