Om prosjektet
Prosjektgruppen planlegger for casebaserte videoopptak av grunnskoleelever og -læreres interaksjon med programvare som bygger på kunstig intelligens. Lærerne i prosjektet vil delta som «medforskere» i form av å designe undervisningen sammen med forskergruppen, og vil bli observert og intervjuet som en del av feltarbeidet.
Mål
Et overordnet formål er å kunne bidra med didaktiske modeller som vil beskrive ferdigheter og kompetanser («KI-literacies») som lærere og elever vil trenge for eventuell læringsfremmende interaksjon med GKI. Det er også et mål å analysere dialoger mediert av GKI i lys av etablert perspektiv- og dialogteori.
Bakgrunn
Læringsressurser med algoritmer er mye brukt i skolen. Med lanseringen av Open AIs ChatGPT i november 2022, økte behovet for å utforske hvorfor og hvordan generativ kunstig intelligens (GKI) eventuelt kan benyttes som verktøy i norske klasserom. Litteratursøk høsten 2023 viser et stort behov for å undersøke bruk av kunstig intelligens i klasserommet i flere fag og i en større skala i skolen.
Finansiering
Prosjektet er finansiert av NFR/RCN og IPED ved Det Utdanningsvitenskapelige fakultet (UiO).
Samarbeid
Asker kommune og Læring i algoritmenes tidsalder