English version of this page

Læring gjennom dialog mediert av generativ kunstig intelligens (ph.d.-prosjekt)

Prosjektet undersøker bruk av generativ kunstig intelligens (GKI) i undervisning og læring i en norsk 

En mann står foran en hvitt skjerm med former og linjer.

Prosjektet undersøker bruk av generativ kunstig intelligens i læring og undervisning. Foto: Colourbox.com

Om prosjektet

Prosjektgruppen planlegger for casebaserte videoopptak av grunnskoleelever og -læreres interaksjon med programvare som bygger på kunstig intelligens. Lærerne i prosjektet vil delta som «medforskere» i form av å designe undervisningen sammen med forskergruppen, og vil bli observert og intervjuet som en del av feltarbeidet.

Mål

Et overordnet formål er å kunne bidra med didaktiske modeller som vil beskrive ferdigheter og kompetanser («KI-literacies») som lærere og elever vil trenge for eventuell læringsfremmende interaksjon med GKI. Det er også et mål å analysere dialoger mediert av GKI i lys av etablert perspektiv- og dialogteori.

Bakgrunn

Læringsressurser med algoritmer er mye brukt i skolen. Med lanseringen av Open AIs ChatGPT i november 2022, økte behovet for å utforske hvorfor og hvordan generativ kunstig intelligens (GKI) eventuelt kan benyttes som verktøy i norske klasserom. Litteratursøk høsten 2023 viser et stort behov for å undersøke bruk av kunstig intelligens i klasserommet i flere fag og i en større skala i skolen.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av NFR/RCN og IPED ved Det Utdanningsvitenskapelige fakultet (UiO).

Samarbeid

Asker kommune og Læring i algoritmenes tidsalder 

 

 

 

Publisert 15. jan. 2024 13:35 - Sist endret 15. jan. 2024 15:01