Læring i algoritmenes tid (ph.d.-prosjekt)

Prosjektet har som mål å utforske hvordan KI-basert teknologi kan brukes til å styrke svake skriveres skriftlige ferdigheter. Phd-prosjektet er del av prosjektet Læring i algoritmenes tid (LAT), ledet av Øystein Gilje og Sten Ludvigsen.

en man og dame står foran en mobil med bilde av robot

Prosjektet har som mål å utforske hvordan KI-basert teknologi kan brukes til å styrke svake skriveres skriftlige ferdigheter. Foto: Colourbox.com

Om prosjektet

LAT-prosjektet integrerer didaktisk bruk av kunstig intelligens i den allerede etablerte strukturen for kompetanseutvikling av lærere i Asker kommune. For å utarbeide en didaktikk for kunstig intelligens bygger prosjektet på forskning i klasserom i kommunen i tillegg til en gjennomgang av hva vi vet om elevers læringsarbeid ved hjelp av kunstig intelligens. Målet er å bidra til kompetanse om didaktisk bruk av KI-basert programvare i undervisningen, med vekt på kunnskap, læring og personvern.

Bakgrunn

Prosjektet Læring i algoritmenes tid (LAT) skal bidra til utvikling av kompetanse gjennom didaktisk bruk av kunstig intelligens i skolen. Prosjektet er et samarbeid mellom to fakulteter på UiO (IPED og ILS) og Asker kommune.

Phd-prosjektet inngår som del av LAT og skal undersøke hvordan tale til tekst-teknologi og/eller annen KI-basert programvare kan integreres i prosessorienterte skriveforløp. Målgruppen er elever på ungdomstrinnet som strever med tekstproduksjon og tekstorganisering, og formålet er å undersøke om KI-basert tale-til-tekst-teknologi og/eller annen type assistanse fra generativ KI, kan utnyttes til å øke elevers ferdigheter i skriving på nivåene over tekstens mikronivå. Hovedhypotesen er at generativ KI kan frigjøre lærings- og prestasjonspotensial dersom teknologien lar eleven fokusere på tekstorganisering, struktur og ideutvikling på globalt nivå, heller enn på grunnleggende tekstavkoding. Kathy B. Ewoldt peker for eksempel på forskning som viser at å innrette undervisningen mot “higher order skills”, som idéutviking, organisering og fokus gir best resultater for elevenes skriveferdigheter (Ewoldt, 2018, s. 313).

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet, under programmet «Innovasjon i offentlig sektor».

Samarbeid

Asker kommune og to institutter ved Det Utdanningsvitenskapelige fakultet (UiO) samarbeider med kommunen. Asker kommune eier prosjektet: https://www.asker.kommune.no/om-asker-kommune/askermagasinet/laring-for-fremtiden/ <https://www.asker.kommune.no/om-asker-kommune/askermagasinet/laring-for-fremtiden/>

 

 

 

Publisert 16. jan. 2024 11:01 - Sist endret 7. mai 2024 12:35