English version of this page

Hva er god språkundervisning? LANGUAGES-prosjektet skal undersøke klasseromsundervisning i Frankrike, England og Norge for å finne svar.

Forskere i det nystartede prosjektet LANGUAGES møttes 15. og 16. november 2021 på Universitetet i Oslo. Det var første gang alle ni prosjektmedlemmene traff hverandre fysisk, og det ga etterlengtede muligheter til å planlegge og diskutere veien videre for prosjektet.

LANGUAGES prosjektmedlemmer sammen i Oslo

LANGUAGES prosjektmedlemmer sammen i Oslo. Fra venstre: Åsta Haukås, Nicole Dingwall, Debra Myhill, Anna Ghimenton, Lisbeth M. Brevik, Joséphine Rémon, Laura Molway, Eva Thue Vold og Cathy Cohen.

Forskningsprosjektet LANGUAGES ser på språkundervisning i tre land – England, Frankrike og Norge – der engelsk og fransk undervises som førstespråk, andrespråk eller fremmedspråk. Forskerne skal samle inn data fra språktester, videoobservasjoner og intervjuer fra åtte skoler i hvert av de tre landene. Målet er å forstå hvordan språklærere på ungdomstrinnet støtter språkutviklingen til elever på ulike nivåer og med ulike språkbakgrunner. Ved å sammenligne observasjonene fra hvert land med elevenes og lærernes syn på undervisningen, er målet å identifisere kjennetegn ved både god og utfordrende språkundervisning.

LANGUAGES-prosjektet samler forskere fra seks ulike universiteter i England, Frankrike og Norge, i tillegg til ingeniører fra Teaching Learning Video Lab (TLVlab)

ved Universitetet i Oslo. TLVlab spesialiserer seg på å støtte forskere i deres arbeid med video- og lyddata, fra innsamling i klasserommet til sikker lagring og analyser. De er viktige samarbeidspartnere i forbindelse med innsamling og håndtering av data for LANGUAGES.

Bildet kan inneholde: datamaskin, bord, personlig datamaskin, møbler, dataskjerm.
Overingeniør Bjørn Sverre Gulheim ved TLVLab gir en demonstrasjon for prosjektmedlemmene i LANGUAGES

Prosjektleder Lisbeth M. Brevik ved Universitetet i Oslo sier at oppstartsmøtet bidro til verdifulle diskusjoner.

"Det er en rekke utfordringer med forskning på tvers av land. En av dem handler om forskningsetiske normer og retningslinjer. Det stilles høye etiske krav til videoobservasjoner av elever i klasserom, så det var nyttig for alle sammen å få en oversikt over retningslinjene i hvert av landene” sier Brevik.

Etiske retningslinjer er ikke de eneste utfordringene forskerne møter. Det at skolesystemene i hvert land er så ulike er en annen kompliserende faktor, noe de fikk diskutert grundig under møtet i Oslo.

“LANGUAGES er et longitudinelt prosjekt, der målet er å følge skoleklasser over to skoleår. I Norge er det vanlig at elevene går i samme klasse gjennom hele ungdomstrinnet, mens de ikke gjør det i England og Frankrike. Derfor er det viktig for oss å forstå de ulike skolesystemene, slik at vi kan ta hensyn til mulige metodiske utfordringer underveis.”

På tross av disse utfordringene, var det god stemning blant prosjektmedlemmene. De la planer for veien videre og viste stor entusiasme.

“Jeg synes vi har et veldig interessant prosjekt, og en fantastisk gjeng med forskere. Som gruppe har vi bred kompetanse, og jeg synes vi utfyller hverandre utrolig godt med våre ulike ekspertiser” sier Debra Myhill, Professor ved Universitetet i Exeter.

“Forskningen vår vil bidra til å utvikle vår forståelse av språkundervisning (i og på tvers av land og jeg er glad for å være med på dette europeiske prosjektet” sier Cathy Cohen, førsteamanuensis ved ICAR forskningslab og École normale supérieure de Lyon.

Instituttleder Dijana Tiplic legger til at "ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er vi stolte av LANGUAGES og deres visjon om å bidra til å utdanne fremtidens demokratiske borgere ved å undersøke språkundervisning på tvers av språk og kontekster."

LANGUAGES er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, University of Exeter, University of Oxford, École normale supérieure de Lyon og Université Lumière Lyon 2. Prosjektet ble tildelt 12 millioner fra Norges Forskningsråd for perioden 2021 til 2025.

PROSJEKTMEDLEMMER:

Lisbeth M. Brevik (prosjektleder) – Professor i engelskdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.

Cathy Cohen – Førsteamanuensis i språkdidaktikk, ICAR research laboratory, École normale supérieure de Lyon.

Nicole Dingwall – Universitetslektor i engelskdidaktikk, Department of Education, University of Oxford.

Anna Ghimenton – Førsteamanuensis og prodekan, LESLA faculty, Université Lumière Lyon.

Åsta Haukås – Professor i framandspråkdidaktikk, Universitetet i Bergen.

Laura Molway – Universitetslektor i fremmedspråkdidaktikk, Department of Education, University of Oxford.

Debra Myhill – Professor i Utdanningsvitenskap og direktør for Centre for Research in Writing, University of Exeter.

Joséphine Rémon – Førsteamanuensis i språkdidaktikk, ICAR research laboratory, École normale supérieure de Lyon.

Eva Thue Vold – Professor i fremmedspråkdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, University of Oslo.

Flere språk

Denne aktueltsaken er også tilgjengelig i

Av Misha Jemsek
Publisert 10. des. 2021 09:31 - Sist endret 14. des. 2021 09:18