Om prosjektet
LANGUAGES er en omfattende video- og språkstudie av klasserom i Norge, England og Frankrike. LANGUAGES har som mål å utvikle forståelse for hvordan språklærere bidrar til språkutvikling blant elever med ulik språkkompetanse og språkbakgrunn. Vi gjennomfører systematiske videoobservasjoner over tid i engelsk- og franskundervisning ved en rekke skoler i de tre landene, blant elever med ulik språkbakgrunn. Dette kombineres med språktester, spørreundersøkelser og video-stimulerte intervjuer. Første runde av datainnsamlingen er gjennomført i 24 engelskklasser og 24 franskklasser i de tre landene (skoleåret 2022-23). Andre runde gjennomføres skoleåret 2023-24.
Delprosjekter
LANGUAGES er organisert i tre delprosjekter:
Delprosjekt 1: språkpraksiser og språkundervisning i engelsk og fransk på tvers av kontekster
Ledes av Lisbeth M. Brevik. Prosjektmedlemmer: Debra Myhill (England), Cathy Cohen (Frankrike), Eva Thue Vold og Stephanie Wold (Norge).
Delprosjekt 1 koordinerer prosjektet, med fokus på samarbeid mellom de tre landene, forskningsdesign, forskningsetikk, formidling og implikasjoner.
Delprosjekt 2: klasseromspraksiser, elevers erfaringer og språkkompetanse
Ledes av Eva Thue Vold. Prosjektmedlemmer: Laura Molway (England), Joséphine Rémon (Frankrike), Estelle Fohr-Prigent and Sarah Eiene (Norge).
Delprosjekt 2 analyserer sammenhenger mellom videofilmede klasseromspraksiser i engelsk- og fransktimer, elevenes erfaringer med undervisningen og deres språkkompetanse over tid.
Delprosjekt 3: læreres og elevers syn på god språkundervisning i engelsk og fransk
Ledes av Debra Myhill. Prosjektmedlemmer: Nicole Dingwall (England), Åsta Haukås og Stephanie Wold (Norge), Cathy Cohen og Anna Ghimenton (Frankrike).
Delprosjekt 3 gir innsikt i lærerens og elevers perspektiver på vellykkede og nyttige klasseromspraksiser i engelsk og fransk, i lys av elevenes språklige ressurser og språkidentiteter.
Mål
- utvikle kunnskap om konsekvensene av hvordan språkpolitikk påvirker praksis,
- utvikle ny og etterspurt kunnskap om hvordan lærere gjennomfører språkundervising i sin klassromspraksis på tvers av språkfag og kontekster,
- undersøke effekten språkundervisning har på elevers bruk av språk og flerspråklige identiteter, og
- identifisere læreres og elevers perspektiver på både lovende og utfordrende språkundervisning, og foreslå implikasjoner for fremtidig språkpolitikk og praksis.
Samarbeidspartnere i Europa
Prosjektet er et samarbeid mellom universiteter i Norge (Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen), England (University of Exeter, University of Oxford) og Frankrike (École normale supérieure de Lyon).
Andre forskningsprosjekter tilknyttet LANGUAGES
Finansiering
- Prosjektet er tildelt NOK 12.000.000 via Forskningsrådets (NFR) utlysning Forskerprosjekt for fornyelse og Humaniorasatsingen. Prosjektnummer 315985. Prosjektperiode 2021-25.