English version of this page

Language use and instruction across contexts (LANGUAGES)

Forskere i Norge, Frankrike og England skal identifisere god språkundervisning.

Bildet illustrerer klasseromsundervisning

Foto: Unsplash

Om prosjektet

LANGUAGES er en omfattende video- og språkstudie av klasserom i Norge, England og Frankrike. LANGUAGES har som mål å utvikle forståelse for hvordan språklærere bidrar til språkutvikling blant elever med ulik språkkompetanse og språkbakgrunn. Vi gjennomfører systematiske  videoobservasjoner  over tid i engelsk- og franskundervisning ved en rekke skoler i de tre landene, blant elever med ulik språkbakgrunn. Dette kombineres med språktester, spørreundersøkelser og video-stimulerte intervjuer. Første runde av datainnsamlingen er gjennomført i 24 engelskklasser og 24 franskklasser i de tre landene (skoleåret 2022-23). Andre runde gjennomføres skoleåret 2023-24.

Delprosjekter

LANGUAGES er organisert i tre delprosjekter:

Delprosjekt 1: språkpraksiser og språkundervisning i engelsk og fransk på tvers av kontekster

Ledes av Lisbeth M. Brevik. Prosjektmedlemmer: Debra Myhill (England), Cathy Cohen (Frankrike), Eva Thue Vold og Stephanie Wold (Norge). 

Delprosjekt 1 koordinerer prosjektet, med fokus på samarbeid mellom de tre landene, forskningsdesign, forskningsetikk, formidling og implikasjoner.

Delprosjekt 2: klasseromspraksiser, elevers erfaringer og språkkompetanse

Ledes av Eva Thue Vold. Prosjektmedlemmer: Laura Molway (England), Joséphine Rémon (Frankrike), Estelle Fohr-Prigent and Sarah Eiene (Norge).

Delprosjekt 2 analyserer sammenhenger mellom videofilmede klasseromspraksiser i engelsk- og fransktimer, elevenes erfaringer med undervisningen og deres språkkompetanse over tid. 

Delprosjekt 3: læreres og elevers syn på god språkundervisning i engelsk og fransk

Ledes av Debra Myhill. Prosjektmedlemmer: Nicole Dingwall (England), Åsta Haukås og Stephanie Wold (Norge), Cathy Cohen og Anna Ghimenton (Frankrike).

Delprosjekt 3 gir innsikt i lærerens og elevers perspektiver på vellykkede og nyttige  klasseromspraksiser i engelsk og fransk, i lys av elevenes språklige ressurser og språkidentiteter.

Mål

  1. utvikle kunnskap om konsekvensene av hvordan språkpolitikk påvirker praksis,
  2. utvikle ny og etterspurt kunnskap om hvordan lærere gjennomfører språkundervising i sin klassromspraksis på tvers av språkfag og kontekster,
  3. undersøke effekten språkundervisning har på elevers bruk av språk og flerspråklige identiteter, og
  4. identifisere læreres og elevers  perspektiver på både lovende og utfordrende språkundervisning, og foreslå implikasjoner for fremtidig språkpolitikk og praksis.

Samarbeidspartnere i Europa

Prosjektet er et samarbeid mellom universiteter i Norge (Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen), England (University of Exeter, University of Oxford) og Frankrike (École normale supérieure de Lyon). 

Andre forskningsprosjekter tilknyttet LANGUAGES

Finansiering

  • Prosjektet er tildelt NOK 12.000.000 via Forskningsrådets (NFR) utlysning Forskerprosjekt for fornyelse og Humaniorasatsingen.  Prosjektnummer 315985. Prosjektperiode 2021-25.

Publikasjoner

  • Brevik, Lisbeth M.; Haukås, Åsta; Fohr-Prigent, Estelle; Eiene, Sarah Margrethe Øverlie; Cohen, Cathy & Funova, Adéla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Multiple voices and perspectives: Comparing students’ language resources to actual language use across countries and contexts.
  • Brevik, Lisbeth M.; Eiene, Sarah Margrethe Øverlie; Cohen, Cathy; Molway, Laura & Funova, Adéla (2023). Diversity and inclusion. Comparing students’ reported languages to actual language use in English and French lessons across countries.
  • Brevik, Lisbeth M.; Haukås, Åsta; Fohr-Prigent, Estelle & Vold, Eva Thue (2023). Languages in the classroom: teachers’ perspectives.
  • Myhill, Debra; Dingwall, Nicole; Ghimenton, Anna & Brevik, Lisbeth M. (2023). From talk to text. Ethical representations of participant voice.
  • Molway, Laura; Funova, Adéla; Fohr-Prigent, Estelle; Haukås, Åsta & Brevik, Lisbeth M. (2023). Unpacking student perspectives. Comparing multilingual attitudes and experiences with foreign language teaching .
  • Vold, Eva Thue; Grung, Simen; Wold, Stephanie Hazel Grønstad & Brevik, Lisbeth M. (2023). Comparing students’ proficiency levels in English and French across contexts.
  • Brevik, Lisbeth M.; Vold, Eva Thue & Myhill, Debra (2022). Å forske på språkundervisning – verdien av å sammenligne undervisning i ulike språkfag på tvers av land . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 3, s. 14–17.
  • Bjermeland, Monica; Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Jordheim, Helge (2022). Språk er livsviktig - ferdig snakka. [Internett]. Podcast Universitetsplassen.
  • Brevik, Lisbeth M.; Myhill, Debra; Vold, Eva Thue & Bjermeland, Monica (2022). To be or not to be multilingual. [Internett]. Podcast Læring.
  • Brevik, Lisbeth M.; Myhill, Debra; Cohen, Cathy & Jemsek, Misha (2021). What makes good language instruction? The LANGUAGES project will study classrooms in France, England and Norway to find answers. [Internett]. Faculty of Educational Sciences.
  • Brevik, Lisbeth M.; Jemsek, Misha; Myhill, Debra & Cohen, Cathy (2021). Hva er god språkundervisning? LANGUAGES-prosjektet skal undersøke klasseromsundervisning i Frankrike, England og Norge for å finne svar. [Internett]. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
  • Brevik, Lisbeth M.; Cohen, Cathy; Myhill, Debra & Jemsek, Misha (2021). Quelles sont les caractéristiques d’un bon enseignement des langues? Le projet LANGUAGES étudiera des classes en France, en Angleterre et en Norvège pour y répondre. [Internett]. Faculty of Educational Sciences.
  • Brevik, Lisbeth M. & Vold, Eva Thue (2021). Forskere i Norge, Frankrike og England skal finne svar på hva som er god språkundervisning. [Internett]. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Klasseromsforskning, videoforskning, Språkpolitikk, Språk
Publisert 29. juni 2021 20:18 - Sist endret 22. mars 2024 09:46