Med oppstart 1. januar 2024 styrker prosjektet sin forskergruppe og gjør seg klare til de første besøkene på skoler i Asker før vinterferien.
Innovativ læringsteknologi
Henrik Tjønn er utdannet lærer og har mastergrad i både norskdidaktikk og pedagogikk. Han har flere års erfaring som lærer i grunnskolen og som timelærer i videregående skole. Gjennom sin rolle som IKT-ansvarlig på ungdomstrinnet under koronapandemien med utbredt bruk av hjemmeskole, utviklet Henrik en sterk interesse for innovativ bruk av teknologi for læring.
Henrik har i tillegg arbeidet som rådgiver i IDEA, blant annet med implementering av KI i strategien til det Utdanningsvitenskapelige fakultetet.
Norsklærer med interesse for kunstig intelligens
Siv Sørås Valand har mastergrad i nordisk språk og er lærerutdannet med praktisk-estetiske fag i fagkretsen. Hun har bred erfaring med undervisning fra ungdomstrinnet og videregående skole, særlig som norsklærer. Ved siden av lærerjobben har hun siden 2019 vært daglig leder i Landslaget for norskundervisning (LNU).
Hun er medforfatter på fem læreverk i norsk for videregående skole og har holdt en rekke foredrag om kritisk literacy, skriving og bruk av digital teknologi i norskfaget. Det siste året har hun vært en tydelig stemme i den offentlige debatten om ChatGPT, læring og skriving.