Styrker forskerteamet

De to nye stipendiatene Henrik Tjønn og Siv Sørås Valand i LAT-prosjektet er kjente ansikter for mange på Utanningsvitenskapelig fakultet.

Portretter av Tjønn og Våland. Foto.

Tjønn og Valand skal skrive doktorgrad i Læring i algoritmenes tidsalder-prosjektet (LAT) (foto: Shane Colvin/UiO).

Med oppstart 1. januar 2024 styrker prosjektet sin forskergruppe og gjør seg klare til de første besøkene på skoler i Asker før vinterferien.

Innovativ læringsteknologi

Henrik Tjønn er utdannet lærer og har mastergrad i både norskdidaktikk og pedagogikk. Han har flere års erfaring som lærer i grunnskolen og som timelærer i videregående skole. Gjennom sin rolle som IKT-ansvarlig på ungdomstrinnet under koronapandemien med utbredt bruk av hjemmeskole, utviklet Henrik en sterk interesse for innovativ bruk av teknologi for læring.

Henrik har i tillegg arbeidet som rådgiver i IDEA, blant annet med implementering av KI i strategien til det Utdanningsvitenskapelige fakultetet

Norsklærer med interesse for kunstig intelligens

Siv Sørås Valand har mastergrad i nordisk språk og er lærerutdannet med praktisk-estetiske fag i fagkretsen. Hun har bred erfaring med undervisning fra ungdomstrinnet og videregående skole, særlig som norsklærer. Ved siden av lærerjobben har hun siden 2019 vært daglig leder i Landslaget for norskundervisning (LNU).

Hun er medforfatter på fem læreverk i norsk for videregående skole og har holdt en rekke foredrag om kritisk literacy, skriving og bruk av digital teknologi i norskfaget. Det siste året har hun vært en tydelig stemme i den offentlige debatten om ChatGPT, læring og skriving.

Publisert 14. des. 2023 07:11 - Sist endret 25. juni 2024 12:46