LAT Læring i algoritmenes tidsalder

En 3D illustrasjon av en robot som holder hånden opp mot haken som om den tenker på noe. Bakgrunnen er fylt av matematiske formler.

(illustrasjonsfoto: Mike MacKenzie)

Varighet:
01.09.2023–01.09.2026

Innovasjonsprosjektet belyser muligheter som kunstig intelligens (KI) kan gi for elevenes læringsarbeid i Asker kommune.

Kontaktpersoner

Gjennom forskning og utvikling vil prosjektet læring i algoritmenes tidsalder (LAT) bidra til utvikling av kompetanse gjennom didaktisk bruk av kunstig intelligens i skolen.

Prosjektet gir et kunnskapsgrunnlag for hvordan skoleeier og skoler i Asker kommune kan organisere læringsarbeidet med programmer som tar i bruk kunstig intelligens.

Den nasjonale verdien til innovasjonsprosjektet er bedre læringsmuligheter for alle elever gjennom læreres økte kompetanse til å ta i bruk kunstig intelligens i skolen.

Se også: Nytt prosjekt gir innblikk i algoritmenes klasserom


Om prosjektet

LAT-prosjektet integrerer didaktisk bruk av kunstig intelligens i den allerede etablerte strukturen for kompetanseutvikling av lærere i Asker kommune. For å utarbeide en didaktikk for kunstig intelligens bygger prosjektet på forskning i klasserom i kommunen i tillegg til en gjennomgang av hva vi vet om elevers læringsarbeid ved hjelp av kunstig intelligens.

Prosjektet bidrar også med kritiske vurderinger ved digitaliseringen og kunstig intelligens. Erfaringene fra Asker kommunen skal spres til hele landet gjennom en nasjonal satsing.

Mål

Målet med innovasjonsprosjektet er å skape kompetanse blant lærere slik at de opparbeider en didaktisk bruk og en kritisk tilnærming til bruk av programmer som bygger på kunstig intelligens.

Denne didaktiske tenkningen inkluderer kunnskap, læring og elevens personvern.

Prosjektet skal også hjelpe skoleeiere og skoleledere til å veilede skoler slik at de kan møte de didaktiske utfordringene og muligheteen som digitale plattformer og programvare gir elever og lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning.

Bakgrunn

Asker kommune er en av Norges største kommuner der de fleste elever har arbeidet med Google Workspace for Education med Chromebook siden 2017. Kunstig intelligens er innebygd i flere av disse programmene for å tilrettelegge søk, utvikle elevenes språk, gi støtte for sjangerforståelse, oversette språk og gi tilbakemelding på ord og setningsnivå. I tillegg gir mange av programmene mulighet for talestyrt skriving. Tilsammen gir denne digitale skolehverdagen en rekke didaktiske muligheter. Prosjektet skal bidra til at lærere utvikler bevissthet om hvordan disse mulightene kan utnyttes mer bevisst etter didaktike, forskningsbaserte prinsipper.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet, under programmet «Innovasjon i offentlig sektor».

Samarbeid

Asker kommune og to institutter ved Det Utdanningsvitenskapelige fakultet (UiO) samarbeider med kommunen. Asker kommune eier prosjektet.

Delprosjekter

Prosjektet har fire hoveddeler med tilhørende milepæler som er målbare punkter i prosjektet for å realisere gevinster.

Først går forskerne gjennom nyere forskningslitteratur om læring og kunstig intelligens (KI). Samtidig systematiserer skoleeier gjennomgang av personvern og sikkerhet knyttet til elevens bruk av programvare med KI. Med dette som grunnlag blir det gjennomført fire casestudier i ulike klasserom i askerskolen.

I den andre delen av prosjektet utarbeides didaktiske opplegg for arbeid med programvare med KI. Dette blir først arbeidet med i kompetanseutvikling i Asker kommune. Og deretter blir det rullet ut nasjonalt.

Prosjektplan

Illustrasjon av prosjektplan diagramet til prosjektet Læring i algoritmenes tidsalder forkortet til LAT. Diagramet viser alle planene fra høsten i år 2023 og frem til høsten i år 2025.
Prosjektplan fra høst 2023 til høst 2026 (illustrasjon fra prosjektbeskrivelsen: Marie Y. Olafsen).

 

Deltakere

Referansegruppe

English version of this page
Publisert 28. juni 2024 09:13 - Sist endret 28. juni 2024 11:17