Om prosjektet
Mål
Det overordnede målet er å undersøke hvordan og på hvilke måter partnerskap mellom skoler og universitet bidrar til å skape det tredje rom for profesjonell praksis i lærerutdanning.
Først undersøker studien hvordan vitenskapelig litteratur har konseptualisert «det tredje rom» som en lovende, men utfordrende arena der epistemologier konvergerer i profesjonell praksis. Denne innledende oversikten viser den økende oppmerksomheten som begrepet "det tredje rom" har hatt i løpet av det siste tiåret, og etablerer grunnlaget som denne studien tar sikte på å bygge videre på.
Studien søker deretter å utvikle en forståelse av hvordan lærerstudenter og lærerutdannere (fra skoler og ved universiteter eller høyskoler) oppfatter sine roller i partnerskap for profesjonell praksis.
Finansiering
Prosjektet er et fire-årig doktogradsprosjekt (2019-2023), finansiert av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Les mer
For å lese mer gå til prosjektets engelske sider.