Læreplanverkets funksjon som forskrift (ph.d.-prosjekt)

Hvordan fungerer læreplanverket som styringsverktøy i spennet mellom ulike nivåer?

En gruppe personer i en del av et klasserom i samtale.

Ph.d.-prosjektet skal gi kunnskap for å forstå læreplanverkets funksjon i samspillet mellom utformingen og bruk (illustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO).

Om prosjektet

Dette doktorgradsprosjektet er en studie av læreplanverket som styringsverktøy, og har et samtidig fokus på læreplanverkets regulerende og utviklende funksjon. Formålet med studien er å beskrive og forstå læreplanverkets funksjon i samspillet mellom rettslig regulering og profesjonelt skjønn, mellom utformingen av og bruken av læreplanverket (LK20).

Studien skal belyse læreplanverkets, og spesielt den generelle delens, funksjon som styringsverktøy i spennet mellom statlig nivå, skoleeiernivå og skolenivå. Doktorgradsprosjektet bidrar til kunnskapsutvikling innen forskningsfeltet rettsliggjøring av skolen. 

Publisert 1. sep. 2023 14:34 - Sist endret 6. sep. 2023 15:13

Kontakt

Ragnhild Meland
Stipendiat

Veiledere

Judit Novak (hovedveileder)

Jeffrey Hall (medveileder)