Masteroppgaver

Per 1. juni 2024 har 25 studenter levert masteroppgave på Mi Lenga-programmet. Ytterlige 5 er i gang med prosjekter. De fleste skriver fagdidaktisk masteroppgave i norsk eller samfunnsfag, men noen også i engelsk, matematikk eller naturfag.

Leverte masteroppgaver (open access)

Abdulrahman, S. (2020). Flerspråklighet og identitetstekster: En studie av flyktningers bruk av sine flerspråklige ressurser i kreativ skriving [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Abuawad, R. (2019). Kultursensitiv undervisning: En studie om å anerkjenne og anvende elevers kulturelle og språklige bakgrunn som ressurs i et mangfoldig klasserom [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Ali, S. A. (2021). En flerspråklig og kultursensitiv tilnærming til arbeid med begrepslære i samfunnsfag [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Berg, E., & Sørby, K. (2023). Litteraturundervising på voksenopplæring: En studie av hvordan erfaringsbaserte innganger til skjønnlitterære tekster kan virke engasjerende [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Dede, U., & Jahiri, B. (2020). «Du bygger hus med taket først»: En kvalitativ studie om bruk av flerspråklighet for begrepslæring i samfunnsfag [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Ellefsrud, E. M. (2024). Språklig mangfold i norskfaget – hvem er inkludert? En kritisk analyse av fremstillingen av språklig mangfold og flerspråklighet i et kapittel om språk og mangfold i læreverket Kontekst 8-10 [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Gashi, A. (2023). «Halvveis norsklærere»? En intervjustudie om den ideelle norsklæreren i flerspråklige klasserom [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Ha, T. V. (2024). Kunstig intelligens i det flerspråklige klasserommet: muligheter og utfordringer - En kvalitativ studie av kunstig intelligens drevne chatboter som verktøy i skriving for deltakere i voksenopplæring [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Hatvik, K. (2021). Flerspråklige lesestrategier: Arbeid med oversatte tekster i samfunnsfagundervisning for ungdommer med kort botid [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Iversen, C. S. (2020). «Det er veldig fristende å synge med, men så er man litt sånn ‘hm, kan jeg egentlig det?’»: En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers kritiske tilnærming til kontemporær, transspråklig sanglyrikk [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Karakoc, S. (2023). «Wallah jeg leser aldri bøker - bare hvis jeg liker boka»: En kvalitativ studie av flerspråklige elever og skjønnlitteratur [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Konjhodžić, N. (2023). «Albansk, norsk og engelsk – det er som å switche fra Snapchat til Tiktok og Instagram for meg»: En kvalitativ studie av flerspråklige elevers opplevelser om å snakke om praktisk arbeid i naturfag til foreldre [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]

Pawlowska, E. (2024). Flerspråklige ressurser i nyhetsundervisning: En kvalitativ studie av erfaringene til elever i en ordinær samfunnsfagklasse [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Rashid, L. N. (2023). Bruk av teksten på flere språk i samfunnsfag på VG1 for deltakere i voksenopplæringen: Flerspråklighet og tidligere erfaringer som ressurs [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Ramachandran, K. (2022). Flerspråklighet som ressurs i argumenterende skriving i samfunnsfag [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Reda, F. (2020). Arabisk i norskundervisningen: En studie av tilpasset opplæring for inkludering av flerspråklige elever [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Roland, V. (2020). Flerspråklighet som en ressurs i samfunnsfagundervisningen: Arbeid med oversatte tekster [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Rezvany, S. H. (2024). Multilingual teaching methods: Teacher and student perspectives [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Sadiku, D. R. (2022). Flerspråklighet som en ressurs i leseprosessen [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Sand, J. I. (2021). Samfunnsfagslæreres refleksjoner rundt fjernundervisning for ungdommer med kort botid i koronapandemien [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Simonsen, C. D. (2023). Flerspråklighet som ressurs litteraturundervisningen: Arbeid med oversatte tekster for ungdommer med kort botid [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Tessem, A. S. (2020). Fremstillinger av flerspråklighet og annet språklig mangfold: En kvalitativ innholdsanalyse av fire læreverk i norsk på Vg1 [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].  

You, C. (2022). Kinesiske foreldres refleksjoner rundt lekser i matematikk i norsk skole [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]

Pågående masterprosjekter

Ahmed, M. Z. (under arbeid). Elevperspektiver på kulturelt mangfold: Deltakelse og erfaringer fra mangfoldsuker [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Buer, E. K. (under arbeid). Flerspråklighet som ressurs i prosessorientert skrivearbeid i norsk for elever med kort botid i Norge [Masteroppgave, Universitet i Oslo].

Jama, H. O. M. (under arbeid). Flerspråklige elevers holdninger til norskfaget [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Sigmundstad, E. (under arbeid). En flerspråklig tilnærming i arbeidet med lesing av skjønnlitteratur i norskfaget [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Tahirovic, A. (under arbeid). Kodeveksling mellom flerspråklige elever på videregående skole [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Publisert 27. juli 2020 11:20 - Sist endret 18. juni 2024 07:36