Vellykket MuLVu-workshop på NKUL

Stor interesse og mange tilbakemeldinger fra lærere som ønsker å prøve MuLVu-opplegg på sin skole etter fullbooket workshop «Slik vurderer du multimodale tekster i ungdomsskolen» på NKUL-konferansen i mai 2022.

Bildet kan inneholde: møbler, bygning, bord, stol, skrivebord.

Prosjektlederne Ingunn Bremnes Stubdal (Bærum kommune) og Øystein Gilje (Universitetet i Oslo) innledet verkstedet under NKUL 2022.

Over 35 deltagere på NKUL-konferansen i Trondheim hadde tatt turen til en av de mange paralellsesjonene på denne teknologikonferansen som har blitt arrangert i over 30 år.

På grunn av pandemien var dette første gang MuLVu-prosjektet ble presentert på en fysisk konferanse, men prosjektet har tidligere vært presentert på NKUL sine digitale arrangementer i 2020 og 2021.

På workshopen i mai 2022 introduserte prosjektleder fra Bærum kommune, Ingunn Bremnes Stubdal, med å forklare hvorfor kommunen ønsket å se satsingen Vurdering for læring og digitaliseringen i kommunen i sammenheng.

Viktig med innspill for sluttfasen til MuLVu

Prosjektleder fra Universitetet i Oslo, Øystein Gilje, beskrev prosjektets tre faser.

Worskhopen på NKUL er viktig for overgangen til prosjektets siste fase som skal resultere i opplegg for kompetanseutvikling på Utdanningsdirektoratet sine nettsider.
Målet med disse oppleggene er å styrke læreres kompetanse i vurdering av multimodale tekster.

På workshop skal det jobbes, og alle deltagerne fikk arbeide med datamateriale som var samlet inn som en del av prosjektet.

Tre caser

• Case 1: Læring og teknologi

Case 1 handlet om læring og teknologi, der publikum fulgte årvåkent med på elevproduktet «Digital billedbok». Metoden som ble brukt i dette produktet var storyline. Det var et tverrfaglig prosjekt, hvor fagene norsk, samfunnsfag, naturfag, engelsk og KRLE var representert. Refleksjonsspørsmålet «Hvilke kompetanser, utover det digitale, har elevene fått øvd seg på i arbeidet med denne billedboken?» ble besvart med gode løsninger, deriblant kildekritikk og muligheter for tilpasset opplæring
  • Case 2: Egenvurdering og multimodale uttrykk

Med bred erfaring fra egenvurdering både underveis og på slutten av en læringsprosess, kom det interessante forslag fra to av lærerne i Bærum til hvordan en kan jobbe med egenvurdering på egen skole. Labrapport, fagsamtale, debatt og læringsfilm, var noe av det som ble listet opp – og som vi fikk se. Publikum fikk igjen tid til å reflektere. Denne gangen var ett av refleksjonsspørsmålene «På hvilken måte kan egenvurdering gi lærelyst?»

• Case 3: Utviklingsarbeid

I fase tre av MuLVu-prosjektet blir det lansert en egen kompetansepakke om vurdering av multimodale tekster på Utdanningsdirektoratet sine sider. Denne pakken håper vi at alle lærere benytter seg av for å reflektere og bli mer bevisst rundt multimodalitet i læring og vurdering. MuLVu-skolene har allerede gjennomført utviklingstid der dette har vært i front, og case 3 kom med eksempler på hvordan en gallerivandring kan fungere for å jobbe med dette temaet i utviklingstid på egen skole. Det ble dannet grupper på tvers av trinn og fag, der de samarbeidet om å finne ut av hvilke fag og hvilken kompetanse læreren har vært ute etter i de ulike prosjektene kollegiene fikk se. Dette resulterte i mye engasjement og kreative diskusjoner med ideer til nye uttrykksformer i egne fag.

Kom med innspill - og delta i utprøving

De tre casene som ble vist på workshopen som en del av NKUL-konferansen er bare noen eksempler på hvordan lærere kan arbeide med viktige spørsmål knyttet til vurdering av multimodale tekster.

For MuLVu-prosjektet er det avgjørende å få innspill fra lærere og skoleledere i hele landet.

Derfor oppfordrer vi dere som er interessert i å vite mer om prosjektet og som kan tenke dere å være med på å prøve ut noen av de digitale ressursene, til å ta kontakt.

Henvendelser kan gå til prosjektleder ved Universitetet i Oslo: oystein.gilje@ils.uio.no

MuLVu-prosjektet er et Innovasjonsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd

Kreativt arbeid med å lage postkort.

Av Vilde Bjørnødegård
Publisert 23. mai 2022 14:33 - Sist endret 23. mai 2022 14:33