English version of this page

Nordisk skoleledelse (NordLead)

Prosjektet tar sikte på å få en dypere forståelse av hvordan nordiske skoleledere arbeider mot demokrati og øke læringen i en tid hvor global påvirkning og ulike nasjonale prioriteringer påvirker de lokale skolene.

Person skriver på tavle. Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Hensikten med nettverket vårt er å lære mer om de respektive nasjonale styringssystemer, rektorers roller og arbeid, og hvordan disse aspektene påvirker skole, skoleresultater og skoleforbedring.

Om prosjektet

NordLead-nettverket undersøker skolelederes forutsetninger og arbeid med utgangspunk i et sosialdemokratisk perspektiv. De fem nordiske landene har mange likheter, men også forskjeller som gjør det interessant å forstå mer om ulike måter å arbeide mot demokrati, danning og utdanning.

Vi fokuserer på skoler som formelle institusjoner som utfører et oppdrag delegert til dem av det sosiale kollektivet. Dette innebærer en diskusjon om hva slags statlig politikk som inviterer til autonomi i nordiske skoler, samt hvordan skoleledere som meningsdannere besitter og gjennomfører politikk i en globalisert økonomi og en verden i endring.

Nettverket trekker på en rekke teoretiske rammeverk inklusive pedagogisk ledelse og politikkforskning for å gi flere komparative perspektiver på skoleledelse i de nordiske landene, det moralske formålet med skolegang, styring og maktforhold, forventninger til skoleledelse, krisehåndtering. og tillitskulturer.

Bakgrunn

Alle forskerne i nettverket er så heldige å ha bodd i en del av verden der velferd og demokrati gir gratis skolegang til alle barn. Dette gir oss et ansvar og en mulighet til å bringe kunnskap om Nordisk skoleledelse og deres betingelser til forsknings- og praksisfeltet nasjonalt og internasjonalt.

Publisert 21. apr. 2023 09:15 - Sist endret 21. apr. 2023 09:16