Om prosjektet
Til tross for at Norge i mange år har hatt som ambisjon å skape en felles skole for alle elever, er det et stort antall elever som hvert år dropper ut av videregående opplæring. Nesten alle 16-åringer begynner i videregående skole, men omtrent en tredjedel av elevene fullfører ikke innen de fem årene de har rett til opplæringen. ProAct-prosjektet tar sikte på å undersøke hvordan lærere, skoleledere, lokale og statlige myndigheter sammen med andre offentlige tjenester arbeider for å øke gjennomstrømmingen i videregående opplæring.
Mål
I forskningsprosjektet ProAct har vi som mål å identifisere og beskrive lovende praksiser der skoleledere og lærere jobber sammen med skolemyndigheter, pedagogisk-psykologisk tjeneste, barnevern og andre offentlige instanser for å beholde elevene i videregående opplæring.
Prosjektet skal sammenlikne skoler med lavt og høyt frafall, og vi vil se nærmere på hvordan samarbeid mellom ulike aktører og instanser fungerer.
Bakgrunn
ProAct (2020-2024) inkluderer forskere fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, i tillegg til en rekke eksterne samarbeidspartnere. Prosjektet er tverrfaglig og trekker på teoretiske perspektiver innenfor samfunnsvitenskap, statsvitenskap, utdanningsvitenskap og rettsvitenskap. Ny-institusjonell teori er prosjektets overordnede teoretiske rammeverk. Prosjektet har et mixed-methods design.
Finansiering
Forskningsrådet: FINNUT – Forskning og innovasjon i utdanningssektoren
Scientific board
- Professor James Spillane,Northwestern University, U.S.A.
- Associate Professor Anne Homme,
University of Bergen - Dr. Giang Pham,University of Teacher Education St. Gallen, Switzerland