Hver av prosjektpartnerne har spesifikke oppgaver og ansvar som er beskrevet i prosjektplanen. Totalt organiseres fem arbeidsmøter i løpet av prosjektperioden hvor partnerne møtes. Mellom disse møtetidspunktene arrangeres online møter og dokumenter og annet materiale utveksles via den elektroniske plattformen Swiss Toolbox.
Prosjektet kan grovt deles inn i 4 faser:
Fase 1: Forberedelser
- Utvikling og utprøving av den elektroniske plattformen
- Utvikling av landsrapporter om etter- og videreutdanningstilbud for skoleledere.
- Komparativ analyse av opplæringsprogrammene for skoleledere.
Fase 2: Utvikling
- Videre utvikling og tilpassing av det online selvvurderingsverktøyet
- Utvikling av feedbackrapporter
- Utvikling av coachingmodulen og train-the-trainer-modulen, samt materiale for disse modulene
Fase 3: Utprøving
- Utprøving av train-the-trainer modulen
- Utprøving av det online selvvurderingsverktøyet blant deltakerne i skolelederopplæringen i de ulike landene
- Utprøving av workshops og gruppecoaching
Fase 4: Evaluering, forskning og videre utvikling
- Analyse av kvantitative data fra selvvurderingsverktøyet og evalueringer
- Analyse av data fra observasjon og kvalitative intervjuer med deltakere så vel som coacher
- Videre utvikling av instrumentet, train-the-trainer modulen og opplegget for workshops og gruppecoaching på basis av analysene
- Dokumentasjon av prosjektresultatene i form av forskningspublikasjoner