Om prosjektet
Elever i ungdomskolen forventes å utvikle en bevissthet rundt hvordan mening skapes i multimodale tekster, og foreta begrunnede valg av uttrykksformer som en del av norskfaget. Ifølge læreplanene i norsk skal elever gjennom ungdomsskolen foreta begrunnede valg av ulike uttrykksformer når de skaper multimodale tekster.
Hovedhensikten med dette prosjektet er å studere hvordan elever i ungdomsskolen kan utvikle et metaspråk om multimodalitet for å begrunne valg av uttrykksformer i egen produksjon av multimodale, digitale tekster. Hvordan elever kan bygge en slik tekstkompetanse og hvordan læreren kan legge til rette for at det skal skje, er sentrale spørsmål i dette ph.d.-prosjektet.
Bakgrunn
Prosjektet der delt i to faser. Fase 1 er den del av MuLVu-prosjektet. I denne fasen undersøkes hvordan multimodale tekster brukes og vurderes i ungdomsskolen. Fase 2 er et intervensjonsprosjekt, utviklet med utgangspunkt i funn fra MuLVu. Basert på sosialsemiotikk, multiliterasitet og læringsdesign vil et læringsforløp bli utviklet i gjentakende sykluser, basert på design-based-research metode.
Finansiering
NLA Høgskolen finansierer stipendiatstillingen.
MuLVu-prosjektet er finansiert av Norsk Forskningsråd (NFR).