Se video om engelsk i 1. klasse
Hva sier noen elever på første trinn om engelsk? Se STAGE-prosjektets video «Engelsk på første trinn» (youtu.be).
Om STAGE-prosjektet
Deltakere i prosjektet er elever i Norge og Flandern (Belgia) som har lik tilgang til engelskspråklige aktiviteter utenfor skolen, men ulik startalder for formell engelskundervisning i skolen.
Mål
Det overordnede målet for STAGE er å skaffe ny innsikt i forholdet mellom språkinput og språktilegnelse ved å vise i hvilken grad formell undervisning og extramural engelsk («engelsk utenfor klasserommets vegger») bidrar til å utvikle L2-elevers engelskferdigheter.
Prosjektet er det første (av en viss størrelse) som undersøker påvirkningen av tidlig start på engelskferdigheter i en kontekst med mye språkeksponering ved å sammenligne tidlig (Norge, 6-7 år) og sen (Flandern, 13-14 år) start på skoletrinn 1, 6 og 10.
STAGE vil slik gi et betydelig og innovativt bidrag til språklæringsteori, samt utvikle vitenskapsbasert kunnskap som vil ha innvirkning på samfunnet.
Bakgrunn
STAGE-prosjektet er et 4-årig internasjonalt forskningsprosjekt som involverer forskere fra Norge, Belgia og Sverige. Prosjektet sikter på å løse praktiske utfordringer knyttet til engelsk språk.
STAGE er tverrfaglig i krysningen mellom utdanning og lingvistikk, nærmere bestemt innenfor feltet anvendt lingvistikk. Det vil bli gjort tverrsnittsundersøkelser med deltakere fra trinn 1, 6 og 10 i Norge og Flandern. Prosjektet anvender en mixed-methods tilnærming med overvekt av kvantitative metoder.
Delprosjekter
Fem empiriske tverrsnittsstudier vil blir gjennomført i STAGE.
- Studie 1 fokuserer på elevers extramural engelsk.
- Studie 2 belyser hva slags effekt startalder har på elevers prestasjoner på ulike målinger av språkferdigheter.
- Studie 3 undersøker forholdet mellom startalder, extramural engelsk og de ulike målingene av språkferdigheter.
- Studie 4 gir innsikt i elevers overbevisninger om hvilken rolle extramural engelsk og engelskundervisning spiller for utviklingen av språkferdigheter.
- Studie 5 undersøker interaksjonskompetanse i lys av elevers erfaringer med extramural engelsk og undervisning.
Utvikling av vokabular- og taletest
Som en del av STAGE-prosjektet vil vi utvikle og utprøve en ny bildebasert vokabulartest for elever i alderen 6-7 (1. trinn i Norge og Flandern). For disse svært unge elevene skal vi også utvikle og utprøve en bildebasert 1-til-1 tale-test der hensikten er å fremkalle muntlig engelsk (og muligens, fra noen testdeltakere, også interaksjon). I disse to testene (en for vokabular og en for tale) brukes de samme bildene for å representere passende ord for deltakernes alder.
Finansiering
- Prosjektet er tildelt NOK 11948000 via Forskningsrådets (NFR) utlysning Forskerprosjekt for fornyelse. Prosjektnummer: 314299. Projektets periode startar 1. august, 2021 og slutter 30. september, 2025.
- STAGE har også et søsterprosjekt i Belgia som blir finansiert av Forskningsfondet i Flandern (FWO).
Samarbeid
STAGE er et internasjonalt prosjekt med Universitetet i Oslo (UiO), Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) som prosjekteier og -koordinator. I tillegg til UiO, deltar følgende universitetet og institutter:
- Department of Linguistics, KU Leuven, Belgia
- Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
- Institutionen för språk, litteratur och interkultur, Karlstads Universitet, Sverige
- Institutionen för språk (SPR), Linnéuniversitetet, Sverige
- Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, Sverige
Advisory Board
De fire medlemmene av STAGE-prosjektets Advisory Board er verdensledende innen sine felt:
- Dr Batia Laufer, Professor of English, University of Haifa, Israel
- Dr Hayo Reinders, TESOL Professor and Chair of Research, Anaheim University, USA and Professor of Applied Linguistics, KMUTT, Thailand (innovationinteaching.org).
- Dr Shannon Sauro, Associate Professor of Educational Linguistics, University of Maryland Baltimore County, USA
- Dr Raphael Barthele, Professor of Multilingualism, University of Fribourg, Sveits
Andre forskningsprosjekter tilknyttet STAGE
- STAGE in Flanders, Belgium (søsterprosjekt)
- MultiLingual Spaces: Language Practices in English Classrooms
- i-LAP: The role of Input in English and French LAnguage Proficiency
- Exposure to English and vocabulary learning: the unique case of young English-as-a-foreign-language learners in Flanders
- ExpoVoc: Exposure to English and vocabulary learning: the unique case of young English-as-a-foreign-language learners in Flanders
- FUS: Funksjonell skriving i de første skoleårene
- STIL: Speech Technology for Improved Literacy