English version of this page

Studentaktiv læring (STAR)

I STAR-prosjektet ser vi på utviklingen av et hybrid og fleksibelt studiedesign og hvordan digital teknologi både støtter opp om og har potensial til å transformere eksisterende undervisningspraksiser.

Laptop foran potteplante. Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto: Unsplash.com

Om prosjektet

Vi har som hensikt å utvikle seminarundervisningen i pedagogikk til et såkalt high-flex hybrid design. Sentralt er at studentene har flere valgmuligheter og kan delvis velge om de deltar på nett eller om de møter til campus og deltar i seminarer.

Hensikten med high-flex hybrid designet er å utvikle et inkluderende læringsmiljø som tilrettelegger både for tilhørighet og fleksibilitet for studentene slik at studiet oppleves som et sted hvor studentenes livssituasjon blir tatt på alvor.

Mål

Det overordnede målet i STAR-prosjektet er å styrke kvaliteten i lærerutdanning for alle studenter uavhengig av bosted og livssituasjon. Undervisningen vil være forankret i studentaktive metoder som omvendt klasserom og student samskaping. Slik tilbyr STAR nye muligheter for teknologiske og pedagogiske fremskritt innenfor lærerutdanning.

Bakgrunn

Mangel på kvalifiserte lærere så vel som lav rekruttering til lærerutdanningene er en nasjonal utfordring, og fleksibilitet i studiet kan være avgjørende for å rekruttere studenter. STAR er en del av PPU-deltidsstudier og er både digitalt, hybrid og samlingsbasert studium og har som mål å gjøre lærerutdanningen fleksibel og tilgjengelig for studenter i ulike livssituasjoner

Samarbeid

IDEA Innovasjon og digitalisering i utdanning

Emneord: Digitale læringsomgivelser, Lærerutdanning, PPU
Publisert 23. aug. 2023 14:25 - Sist endret 23. aug. 2023 14:44