Om prosjektet
I prosjektet undersøker vi hvordan og i hvilken grad lærerutdanningene i Norge forbereder lærerstudenter til å undervise i et stadig mer mangfoldig samfunn, der elevenes bakgrunn er mer variert enn tidligere.
Det norske skolesystemets overordnede mål om å redusere sosiale forskjeller er i stor grad knyttet til å redusere effektene av elevenes bakgrunn på skoleprestasjoner. Det er imidlertid indikasjoner på at den norske skolen i varierende grad oppfyller dette målet.
Vi bruker faget pedagogikk som empirisk fokus for å undersøke undervisningspraksiser som er rettet mot likeverd og rettferdighet. Pedagogikkfaget har en sentral posisjon i arbeidet med spørsmål om mangfold, sosial rettferdighet og emosjonell støtte i lærerutdanningen.
Slik kan fokus på pedagogikkfaget gi verdifull innsikt i hvordan likeverd konseptualiseres og operasjonaliseres i lærerutdanningen.
Mål
• Å utdype forståelsen av hvordan likeverd konseptualiseres i innholdet og undervisningspraksisene i pedagogikkfaget
• Å Bidra til konseptualisering og operasjonalisering av begrepet «undervisning for likeverd» i lærerutdanningen.
• Å utvikle et observasjonsinstrument for å måle «undervisning for likeverd»
• Å tydeliggjøre forholdet mellom campusundervisning og praksisopplæring i lærerutdanningen
• Å bygge en kunnskapsbase for lærerutdanningen og frembringe empiriske data for å direkte informere forskning, politikk og praksis
Underprosjekt
Et PhD-prosjekt med oppstart i andre halvdel av 2023 vil bidra med kunnskap knyttet til de to første forskningsformålene