English version of this page

Undervisning for likeverd (TEQ)

I dette prosjektet bruker vi pedagogikkfaget som empirisk fokus og undersøker hvordan norsk lærerutdanning forbereder lærerstudenter på å undervise elever i mangfoldige klasserom.

Fargerike blyanter. Illustrasjonsfoto.

Hvordan undervises det i mangfoldige klasserom? Det er tema for nytt prosjekt. Illustrasjonsfoto: Unsplash.com

Om prosjektet

I prosjektet undersøker vi hvordan og i hvilken grad lærerutdanningene i Norge forbereder lærerstudenter til å undervise i et stadig mer mangfoldig samfunn, der elevenes bakgrunn er mer variert enn tidligere.

Det norske skolesystemets overordnede mål om å redusere sosiale forskjeller er i stor grad knyttet til å redusere effektene av elevenes bakgrunn på skoleprestasjoner. Det er imidlertid indikasjoner på at den norske skolen i varierende grad oppfyller dette målet.

Vi bruker faget pedagogikk som empirisk fokus for å undersøke undervisningspraksiser som er rettet mot likeverd og rettferdighet. Pedagogikkfaget har en sentral posisjon i arbeidet med spørsmål om mangfold, sosial rettferdighet og emosjonell støtte i lærerutdanningen.

Slik kan fokus på pedagogikkfaget gi verdifull innsikt i hvordan likeverd konseptualiseres og operasjonaliseres i lærerutdanningen.

Mål

•    Å utdype forståelsen av hvordan likeverd konseptualiseres i innholdet og undervisningspraksisene i pedagogikkfaget
•    Å Bidra til konseptualisering og operasjonalisering av begrepet «undervisning for likeverd» i lærerutdanningen.
•    Å utvikle et observasjonsinstrument for å måle «undervisning for likeverd»
•    Å tydeliggjøre forholdet mellom campusundervisning og praksisopplæring i lærerutdanningen
• Å bygge en kunnskapsbase for lærerutdanningen og frembringe empiriske data for å direkte informere forskning, politikk og praksis

Underprosjekt

Et PhD-prosjekt med oppstart i andre halvdel av 2023 vil bidra med kunnskap knyttet til de to første forskningsformålene

Publisert 15. mars 2023 08:32 - Sist endret 15. mars 2023 08:33