I oversiktene under vises den prosentvise fordelingen av emneområdene for oppgaver i undersøkelsen. Under diagrammene angis hvilke temaer som er inkludert i emneområdene.
Rammeverket for matematikk barnetrinnet
For elevene på barnetrinnet er rammeverket for matematikk delt inn i emneområdene Tall, Geometri og målinger, Statistikk.
Rammeverket for matematikk barnetrinnet - prosentvis fordeling av oppgaver i undersøkelsen.
Temaer i emneområdene for barnetrinnet
Tall
- Heltall
- Uttrykk, enkle likninger og sammenhenger
- Brøk og desimaltall
Geometri og målinger
- Geometri
- Målinger
Statistikk
- Lese, tolke og framstille data
- Bruke data til å løse problemer
Rammeverket for matematikk ungdomstrinnet
For elevene på ungdomstrinnet deles matematikk inn i Tall, Algebra, Geometri, Statistikk og sannsynlighet.
Rammeverket for matematikk ungdomstrinnet - prosentvis fordeling av oppgaver i undersøkelsen.
Temaer i emneområdene for ungdomstrinnet
Tall
- Heltall
- Brøk og desimaltall
- Forholdstall, proporsjonalitet, prosent
Algebra
- Algebraiske uttrykk
- Sammenhenger og funksjoner
Geometri
- Geometriske former og målinger
Statistikk og sannsynlighet
- Statistikk
- Sannsynlighet
Tre kognitive krav
Beskrivelse | 5. trinn | 9. trinn |
---|---|---|
Å kunne: innebærer å huske fakta, gjenkjenne objekter og uttrykk, beherske de fire regningsartene for heltall, brøker og desimaltall, hente informasjon fra tabeller og diagrammer, måle og klassifisere. | 40% | 35% |
Å anvende: innebærer å bruke kunnskapene og ferdighetene sine til å velge metoder og strategier, representere informasjon, modellere situasjoner, følge instruksjoner og løse rutineproblemer. | 40% | 35% |
Å resonnere: innebærer å tenke logisk, analysere situasjoner og sammenhenger, generalisere resultater, kombinere informasjon, begrunne påstander og løse problemer som ikke er rutinepreget. | 20% | 35% |