I oversiktene under vises den prosentvise fordelingen av emneområdene for oppgaver i undersøkelsen. Under diagrammene angis hvilke temaer som er inkludert i emneområdene.
Rammeverket for naturfag barnetrinnet
For elevene på barnetrinnet er rammeverket for naturfag delt inn i emneområdene Biologi, Fysikk/kjemi og Geofag.
Temaer i emneområdene for barnetrinnet
Biologi
Organismers kjennetegn og livsprosesser; Livssyklus, reproduksjon og arv; Økosystemer; Helse.Fysikk/ kjemi
Klassifisering, egenskaper og endringer i stoff; Energiformer og –overganger; Krefter og bevegelse.Geofag
Jordens fysiske egenskaper, resursser og historie;
Vær og klima; Jorda i solsystemet.
Rammeverket for naturfag ungdomstrinnet
For elevene på ungdomstrinnet deles matematikk inn i Biologi, Fysikk, Kjemi og Geofag.
Temaer i emneområdene for ungdomstrinnet
Biologi
Organismers kjennetegn og livsprosesser; Celler og cellefunksjoner; Livssyklus, reproduksjon og arv; Mangfold, tilpasning og naturlig utvalg; Økosystemer; Helse.
Fysikk
Materiens fysiske tilstander og endringer; Energiformer og –overganger; Lys og lyd; Elektrisitet og magnetisme; Krefter og bevegelse.
Kjemi
Stoffers oppbygning; Stoffers egenskaper; Kjemiske endringer.
Geofag
Jordens struktur og fysiske egenskaper; Jordens prosesser, sykluser og historie; Jordens ressurser, bruk og gjenbruk; Jorden i solsystemet og universet.
Tre kognitive krav
Beskrivelse | 5. trinn | 9. trinn |
---|---|---|
Å kunne: innebærer å huske og gjenkjenne fakta, kjenne naturfaglig terminologi og definisjoner, beskrive organismer, stoffer og prosesser, gi eksempler og bruke labutstyr. | 40% | 35% |
Å anvende: innebærer å sammenligne og kategorisere, å anvende naturfaglige modeller, knytte faglige begreper og forklaringer til observerte fenomener og tolke informasjon. | 40% | 35% |
Å resonnere: innebærer å analysere naturfaglige problemer, kombinere informasjon, formulere og teste hypoteser, se mønstre i data og trekke konklusjoner, generalisere, begrunne påstander og vurdere ulike alternativer. | 20% | 30% |