Flerspråklighet fra et elev- og et lærerperspektiv

Vi får besøk av førsteamanuensis Irmelin Kjelaas fra NTNU og stipendiat Mari J. Wikhaug Andersen fra Senter for flerspråklighet – MultiLing/UiO.

ulike kjegler i varierte farger. illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Påmelding i nettskjema innen 10. september.

Program

16.15-16.20       Velkommen v/Joke Dewilde
16.20-17.20       Foredrag Irmelin Kjelaas: Elevenes stemme i det flerspråklige klasserommet
17.20-17.35       Pause
17.35-18.15       Foredrag Mari J. Wikhaug Andersen: Flerspråklighet og yrkesfag

Elevens stemme

Irmelin Kjelaas er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved NTNU og UiO. Hun jobber særlig med flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen, og har blant annet vært med å lage Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk.

De siste åtte åra har Kjelaas vært involvert i ulike forskningsprosjekt om nyankomne ungdommer i videregående opplæring og grunnskole for voksne. Hun er opptatt av elevens stemme – både i forskning og opplæring, og mener opplæringa må legge bedre til rette for elevenes mestring og myndiggjøring. Dette er også tittelen på ei bok hun utga sammen med kollega Rikke van Ommeren i 2022: Andrespråkslæring for nyankomne ungdommer: Tilnærminger for mestring og myndiggjøring.

Flespråklighet på yrkesfag

Mari J. Wikhaug Andersen har bakgrunn som lektor i videregående skole, både på studieforberedende og yrkesfag. I doktorgradsprosjektet undersøker hun hvordan programfagslærere i ordinære yrkesfagklasser forholder seg til elevers flerspråklighet.

Hun ser blant annet på hvordan lærerne tar avgjørelser i møte med språkrelaterte dilemmaer i klasserommet, og hvordan de forholder seg til og utøver språkrelaterte intensjoner i læreplanene.

Mye av forskningen hennes handler om yrkesfaglærernes komplekse rolle – som lærere av teori, ferdigheter og språk innenfor et (yrkes)fagområde, plassert mellom lagene i institusjonen, og mellom skole og arbeidsliv – og da særlig i tilknytning til språk og flerspråklighet.

Emneord: Flerspråklighet, Universitetsskolesamarbeidet
Publisert 9. aug. 2023 14:03 - Sist endret 12. sep. 2023 06:39