Om prosjektet
Formålet med denne studien er å oppnå kunnskap om utdanningsledelse i urolige tider og hvordan skolens aktører opplever og håndterer urolighet som kriser og store utfordringer. Studien har en case studie metodologi med et kvalitativt forskningsdesign som innebærer både litteraturgjennomgang, intervjuer og dokumentanalyse. Casen i dette prosjektet er definert som utdanningsledelse i urolige tider og case enhetene er skoler og kommuner.
Mål
Målet med dette prosjektet er å bidra med både empiri og teoretisk kunnskap om hvordan skolens aktører, som rektorer, mellomledere, lærere og skoleeiere forbereder seg for, opplever og håndterer kriser. Formålet er også å identifisere implikasjoner for videre forskning i utdanningsledelse, som innebærer et bidrag til et internasjonalt forskningsfelt.
Problemstilling og metode
Hovedproblemstilling for studien er: Hvordan håndterer skolens profesjonelle aktører kriser i norsk utdanningskontekst?
Forskningsspørsmål:
- Hvordan er skoleledelse, forstyrrelser og kriser definert og hvilke erfaringer og utfordringer er beskrevet i forskning på utdanningsledelse?
- Hvordan definerer og opplever skolens profesjonelle aktører kriser generelt og som en del av sitt arbeid?
- Hvordan forbereder og håndterer skolens profesjonelle aktører kriser?
Prosjektet er delt inn i tre faser, hvor første fase er en litteraturgjennomgang av fagfellevurderte forskningsartikler om skoleledelse og kriser. Andre og tredje fase er en casestudie av tre kommuner hvor skolens aktører vil bli intervjuet og lokale styringsdokumenter, notater og evalueringer vil bli analysert.