Om prosjektet
Basert på forskning og teori om veiledning, undervisning, lærerrolle og bruk av video for læreres profesjonelle utvikling, utvikler prosjektet fire sett med verktøy for bruk med nyutdannede lærere:
- Verktøy til bruk for skolens ledelse og veiledere rettet mot å anerkjenne og utvikle nyutdannede som ressurs på egen skole.
- Verktøy knyttet til en beslutningssimulator hvor nyutdannede blir stilt overfor utfordrende case og tar avgjørelser som relateres til ulike ledelsesstiler som kan karakterisere lærere i klasserommet.
- Verktøy som gir innsikt i elevers opplevelser knyttet til nyutdannedes praksis, sammenstilt med de nyutdannedes egenrapportering.
- Verktøy for strukturert bruk av video i systematisk arbeid med utvikling av egen lærerpraksis sammen med elever, kollegaer og veileder.
- Verktøy for strukturert observasjon av undervisning og bruk av observasjoner i veiledning.
Hvordan verktøyene fungerer i bruk følges opp med forskning.
Mål
Hensikten med prosjektet å utvikle og ta i bruk digitale verktøy for å heve kvaliteten på veiledning og oppfølging av nyutdannede lærere. Veiledning av nyutdannede lærere er et satsningsområde både nasjonalt og internasjonalt. Ved å utvikle verktøy basert på kunnskap og teori om lærerpraksis, veiledning og nye lærere, kan vi forbedre nyutdannedes overgang til læreryrket. Prosjektet bidrar med en nyutviklet verktøypakke, i tillegg til å videreutvikle tre verktøypakker for bruk med nyutdannede lærere.
Bakgrunn og finansiering
Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet og Viken fylkeskommune. Prosjektet tar utgangpunkt i det Forskningsråd-støttede prosjektet Verktøy for veiledning som har utviklet verktøy for bruk i veiledning med lærerstudenter. Prosjektet bidrar med en nyutviklet verktøypakke, samt videreutvikling av tre verktøypakker. Utviklingen av verktøyene er forankret i forskning på veiledning, nye lærere og lærerarbeid.
Prosjektet starter opp i 2022 og avsluttes i 2024.
Samarbeid
Prosjektet er et samarbeid mellom UiO og Viken fylkeskommune. Utvikling av verktøyene skjer i samarbeid med EngageLab, Teaching Learning Video lab og VIVA-prosjektet.