– Vi er veldig glade for den store søkningen.
Aktuelle saker
Universitetet i Oslo (UiO) har fått dispensasjon fra Kunnskapsdepartementet til å tilby en helt ny, profesjonsrettet master med PPU fra høsten – for deg med bachelorgrad i ett av skolefagene.
I undervisningen på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) lærer studentene å bruke spill og lek i fremmedspråkundervisningen. I vårens praksisperiode testet de ut verktøyene i klasserommet.
TALIS står for Teaching and Learning International Survey og kalles ofte lærernes og rektorenes undersøkelse. Undersøkelsens hovedfokus er læreres og skolelederes arbeidsforhold på ungdomstrinnet.
I år deler fakultetet ut priser i tre kategorier: formidling, undervisning og nykommeren bærekraft. Felles for prisvinnerne er en kreativ tilnærming til å skape engasjement for faget sitt.
– Skolen er et mikrounivers av samfunnet. Du kan finne ut mye om et land bare ved å se på utdanningssystemet deres, sier lektorstudent Hamidreza Mohammadi, broren til fredsprisvinner Narges Mohammadi.
Vi gratulerer professor Greta B. Gudmundsdottir, førsteamanuensisene Nora E.H Mathé og Elin Sæther med utnevnelsen.
Så mye som 57% av lærere vil oppleve utfordringer med stemmen i løpet av karrieren. Et nytt samarbeid mellom masterstudiet i logopedi og Lektorprogrammet vil gjøre kommende lektorer mer bevisste på eget stemmebruk.
Med «Introduksjon til fagdidaktikk» får lærerstudenter for første gang tilgang på en pensumbok som samler introduksjon til didaktikk i alle de store skolefagene.
ILS har utarbeidet en utvekslingsavtale for praksis med Pierce College i Athen. Fem heldige studenter er utvalgt som de første til å få reise.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tilbyr et nett- og samlingsbasert PPU-studium for deltidsstudenter.
Skole og samfunnsaktører skal jobbe sammen på Skole i verden-prosjektet for å løse lokale utfordringer. Alle interesserte inviteres til å møtes på konferanse.
Klima- og naturkrisen utfordrer skolen. Elever må lære på nye måter og på nye steder. I Fredrikstad har de bygd en katedral av plastsøppel. Det gir håp om at en annen verden er mulig.
Selv om norske lærere gjør mye bra så er det rom for forbedring i den faglige støtten til elevene, sier professor i klasseromsforskning ved UiO.
Manglende dialog, lite anerkjennelse av hvem elevene er og at de ikke har valgt det samfunnet og den skolen de må bruke er blant grunnene, sier professor.
− Studier har vist at det finnes lite undervisningsmateriell som er tilpasset disse elevene, og at lærere ønsker mer støtte for hvordan de kan tilrettelegge undervisningen på best mulig måte, sier professor og prosjektleder.
Utdanning er nøkkelen til en lysende fremtid, men for mange elever er veien til suksess alt annet enn enkel. Nå skal forsker Nani Teig og kollegaer studere suksessfaktorene.
Både prinsipielle diskusjoner og konkrete øvelser om demokratiet sto på programmet da tre skandinaviske skoleklasser møttes i den lille danske byen Tisvilde.
Det spør professor Marte Blikstad-Balas etter å ha ledet regjeringens ekspertgruppe for digital læringsanalyse. I dag leverte hun sluttrapporten til kunnskapsminister Tonje Brenna.
Lærere i skolen må legge til rette for læring innenfor de tverrfaglige temaene på læreplanen. Men hvordan forstå og gjennomføre tverrfaglig undervisning? Det var tema for nytt seminar.
– Det å gjøre klasserommene våre globale handler ikke nødvendigvis om å rette søkelyset på «andre» kulturer eller land, men heller å utvikle elevenes globale kompetanse og bevissthet.
– DIVA-prosjektet skaper sammenheng på tvers av lærerutdanningen, sier prosjektleder.
Lærere ved tre skandinaviske skoler er i gang med EU-støttet prosjekt for å ta tak i utfordringene. Med på laget har de forskere fra UiO og MF vitenskapelig høyskole. Men det er elevene som sitter i førersetet.
Programvare med kunstig intelligens er på vei inn i skolen. Hvilke muligheter gir dette for lærerens undervisning og for elevenes læring? Og hvilke utfordringer står vi overfor?
Hvordan tematiserer norske lærere livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene i grunnskolen og videregående? På veldig ulikt vis og stadig utprøvende, ifølge en ny rapport som ser behovet for tydeliggjøring.