Styring av skolen
I en globalisert verden der utdanningskvalitet blir stadig viktigere, og utdanningssystemene jevnlig reformeres, er det et behov for å undersøke innholdet i slike reformer, hvordan de gjennomføres og hvilke resultater som oppnås.
Stadig flere land styrer skolene sine etter malen i SAWA: «School autonomy with accountability policies», der skolene får mer frihet på noen områder, men utsettes for mer ansvarliggjøring på andre områder. Hva innebærer dette i praksis? Fører reformene til bedre kvalitet og like muligheter til utdanning for alle? Og hva har de å si for lærerne?
Globalt prosjekt
Forskere fra ILS og Institutt for pedagogikk samarbeider med Antoni Verger ved Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i det EU-finansierte prosjektet “REFORMED - Reforming Schools Globally: A Multiscalar Analysis of Autonomy and Accountability Policies in the Education Sector» for å undersøke disse spørsmålene. REFORMED er et ERC Starting grant-prosjekt ledet var Verger.
Ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning deltar professor Jorunn Møller, førsteamanuensis Ann Elisabeth Gunnulfsen og førsteamanuensis Guri Skedsmo i forskningsnettverket.
Unik mulighet for Phd-kandidater og unge forskere
For å sette søkelys på den svært aktuelle tematikken arrangerer medlemmer i forskergruppene Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance (CLEG) ved UV-fakultetet og Globalisation, Education and Social Policies (GEPS) ved Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) en workshop 20-21.mai om globale perspektiver på ledelse og styring av skolen.
– Seminaret gir Phd-kandidater og forskere tidlig i karrieren unike muligheter til å bygge et spennende internasjonalt nettverk og få diskutert egen forskning, forteller professor Møller.
– Dessuten møter de to av de mest internasjonalt anerkjente forskerne på feltet, professor Christian Maroy og professor Stephen Ball, avslutter Møller.