Engelsk fagdidaktikk har blitt sett på som et relativt ungt felt uten klar fagidentitet.
Redaktørene av den nye vitenskapelige antologien, førsteamanuensis Ulrikke Rindal og førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, vil med utgivelsen vise frem egenarten ved forskningsfeltet.
Last ned og les "English Didactics in Norway– 30 years of doctoral research" gratis fra Idunn.no.
Viser veien videre
Hvert av kapitlene i den vitenskapelige antologien "English Didactics in Norway- 30 years of doctoral research" representerer én doktorgradsavhandling, der hver av forfatterne presenterer en kortversjon av studien sin for så å diskutere overordnede bidrag til feltet, implikasjoner for engelskundervisning i dag, og forslag til videre forskning innenfor samme tematikk. Kapitlene er dermed svært relevante for forskning og undervisning i dag og mot Fagfornyelsen.
"English Didactics in Norway- 30 years of doctoral research" består av 20 fagfellevurderte kapitler, skrevet av en rekke forskere på feltet. Antologien er delt inn i seks tematiske deler:
- Utviklingen av engelsk som skolefag ("The development of English as a school subject").
- Skriveferdigheter i engelsk ("English writing").
- Digitale ferdigheter i engelsk ("Digital English competence").
- Leseferdigheter i engelsk ("Reading in English").
- Engelskspråklig kultur og litteratur ("Culture and literature").
- Muntlige ferdigheter i engelsk ("Oral profieciency").
Se også videoene hver kapittelforfatter har laget til sitt kapittel.
Oppsummerer forskningen
Antologien oppsummerer all doktorgradsforskning som er gjort i Norge mellom 1988 og 2017. Den henvender seg til alle som er interesserte i engelsk som skolefag og som ønsker å gjøre egen forskning på faget, inkludert studenter.