Akademisk dialog på skjermen

Engasjerte deltagere fra over 30 land samles på Zoom for å diskutere etnogafi, språk og kommunikasjon på tvers av både fag- og landegrenser i EELC8-konferansen.

EELC8 fargerrik logo

EELC8 er den første heldigitale konferansen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Ingrid Rodrick Beiler (nærmest kamera) og Joke Dewilde følger med fra Niels Henrik Abels hus (foto: Magnus Heie/UiO).

Explorations in Ethnography, Language and Communication (EELC8) arrangeres annenhvert år, og er den åttende i rekken. Temaet for årets utgave er perspektiver på tvers av disipliner og politiske grenser. Den samler 200 forskere fra forskjellige disipliner, som lingvistikk, utdanning, historie, sosiologi og humanistiske fag, fra 32 forskjellige land, som alle arbeider med lingvistisk etnografi.

Skjermdump av Quentin Williams fra hans forelesning
Associate Professor Quentin Williams ved University of the Western Cape åpnet konferansens første keynote foreleser, her med medlem av arrangementskomiteen Haley De Korne og tolk Christopher Stone (skjermdump fra video av forelesning).

Førstemanuensis ved ILS, Joke Dewilde, leder arrangementskomiteen, som også består av stipendiat Ingrid Rodrick Beiler, førsteamanuensis Haley De Korne og professor Alfredo Jornet Gil.

Hun forteller at konferansen går over all forventning. Deltakerne er engasjerte, både i chatten og live.

– Vi har opprettet et sosialt rom som flere bruker, og har kunnet snakke med både deltagere vi kjenner og noen nye, sier Dewilde.

Viktig å fortsette den akademiske dialogen

Hva gjorde at komiteen valgte å arrangere konferansen heldigitalt?

Da Norge/verden stengte ned i mars, ble mye avlyst eller utsatt. Fordi konferansen ikke var før i september, kunne vi vente litt, men så innså vi at pandemien kommer til å bli langvarig, forteller førsteamanuensen.

– Vi syntes det var viktigere enn noen gang å fortsette den akademiske dialogen, poengterer Dewilde.

Tett samarbeid på tvers av avdelinger

Dewilde forteller videre at ved konferanser har man alltid et tett samarbeid med administrasjonen, som er helt uvurderlig.

– Det som var annerledes nå, er at vi har hatt et tettere samarbeid med IT enn ved tradisjonelle, fysiske konferanser (et større team "behind the scenes’"), fremhever hun.

IT-avdelingen under EELC8-konferansen
Kenneth Nymoen (venstre) og Bjørn Sverre Gulheim i IT-seksjonen under avviklingen av konferansen. Torgeir Christiansen, Gunnar Lid og Jonas Ulleland (ikke avbildet) utgjør resten av teamet (foto: Magnus Heie/UiO).

I tillegg har komiteen måtte planlegge for at deltagere fra ulike tidssoner, fra New Zealand til California i USA, kunne delta. Dewilde sier også at de har kunnet invitere flere deltakere som ellers ikke har mulighet til å reise.

Behov for tverrfaglighet

Instituttleder ved ILS, Rita Hvistendahl, fremhevet i hennes åpningstale at konferansen møter et svært aktuelt behov i samfunnet og akademia for mer tverrfaglig forskning, og at temaet lingvistisk etnografi blir stadig viktigere på Universitetet i Oslo.

– Lingvisitisk etnografi blir definert som en måte å «rette et ferskt blikk mot det kjente» ved å studere hvordan språk påvirker det sosiale livet. I den underlige tiden vi lever i er konferanser som denne viktige for å utvikle nye innsiker og løsninger for utfordringer i tiden som kommer, avsluttet hun.

Ingrid Rodrik Beiler og Joke Dewilde
Ingrid Rodrick Beiler og Joke Dewilde følger hver sin sesjon på Zoom (foto: Magnus Heie/UiO).

EELC8-konferansen arrangeres i samarbeid med Linguistic Ethnography Forum (LEF), Multiling-senteret ved Humanistisk fakultet, med ytterligere støtte fra Institutt for pedagogikk og Multilingual Matters.

Emneord: Lingvistisk etnografi, EELC8 Av Magnus Heie, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Publisert 25. sep. 2020 13:07 - Sist endret 27. feb. 2023 14:26