Forskning på demokratiøvelse skal bidra til utdanning for demokrati i Polen

Førsteamanuensis Nora E.H. Mathé har forsket på  «Demokratikaken», en brettøvelse elever kan bruke til å lære om demokrati. Nå er artikkelen oversatt til polsk.

Brettspill og hender. Foto.

Brettøvelse kan hjelpe elever lære om demokrati. Nå blir forskning om Demokratikaken tilgjengelig i Polen (foto: Magnus Skrede)

─ Artikkelen jeg først skrev på engelsk handler om lærerstudenters refleksjon og diskusjon om en demokratiøvelse utviklet av Raftostiftelsen som heter «Demokratikaken», forklarer forskeren.

Demokratikaken er laget for elever i skolen og hensikten er at de i grupper skal bygge et demokrati basert på en rekke ingredienser.

Øvelsen tar form som en brettøvelse og handler konkret om at elevene må diskutere seg frem til hvilke ingredienser de vil prioritere, og læreren kan gi dem «dårlige» ingredienser som utfordrer demokratiet deres.

Elevene må da diskutere hvilke «gode» ingredienser de kan bruke for å motvirke utfordringen og hvordan de kan videreutvikle demokratiet sitt.

─ Jeg studerte hvordan lærerstudenter i samfunnsfagdidaktikk selv jobbet med øvelsen og hva de så på som muligheter og utfordringer ved å bruke den med elever i skolen, forklarer Mathé.

Nærbilde av brettspillet Demokratikaken. Foto.
Brettøvelsen Demokratikaken (foto: Magnus Skrede)

Vil fremme utdanning for demokrati

Forskeren ble kontaktet av organisasjonen Education for Democracy Foundation (polsk) i Polen noen måneder etter at artikkelen ble publisert, og de ba om de kunne få oversette artikkelen til polsk og senere ukrainsk.

Bildet kan inneholde: person, hår, ledd, smil, frisyre.
Førsteamanuensis Nora E.H Mathé forsker på hvordan elever kan lære om demokrati (foto: Shane Colvin/UiO)

─ Organisasjonen bruker øvelsen Demokratikaken med skoler og andre frivillige organisasjoner for å fremme utdanning for demokrati.

De mener at artikkelen kunne bidra til bedre refleksjon rundt øvelsen og støtte deres arbeid, forteller Mathé.

Viktig å bidra til demokratiopplæring

─ Jeg ønsket umiddelbart å samarbeide med organisasjonen for å bidra til deres arbeid i Polen og Ukraina, sier Mathé.

Det er jo fantastisk at forskning på lærerutdanning, fra Norge, når ut på den måten, både utenfor landegrensene og til et publikum i skoler og organisasjoner som jobber med utdanning for demokrati, utdyper hun videre.

─ Jeg var opptatt av at oversettelsen skulle ha høy kvalitet og være i overensstemmelse med originalartikkelen. Derfor har jeg samarbeidet tett med Education for Democracy Foundation og fått hjelp av en oversetter her i Norge.

– Det er jo fantastisk at forskning på lærerutdanning fra Norge når ut på denne måten.

Videre er jeg spent på å høre mer om hvordan artikkelen brukes og tas imot i Polen, avslutter forskeren.

Kilde

Mathé, Nora Elise Hesby (2020) Preparing to Teach Democracy: Student Teachers’ Perceptions of the ‘Democracy Cake’ as a Set of Teaching Materials in Social Science Education. Journal of Social Science Education, 19(3), s 66- 85.

Førsteamanuensis Nora E.H. Mathé

Emneord: Demokrati, Samfunnsfagdidaktikk Av Magnus Heie, kommunikasjonsrådgiver, Instittutt for lærerutdanning og skoleforskning
Publisert 11. juni 2021 12:37 - Sist endret 28. aug. 2023 10:49